بررسی سه رویکرد در فلسفۀ دین

نویسنده: ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 پاییز 96 - مسلسل 33
چکیده:
مطالعات فیلسوفانه دربارۀ دین پیشینۀ بسیار طولانی و قدمتی به اندازۀ خود فلسفه دارد، ولی اصطلاح «فلسفۀ دین»[1]  و نگارش کتاب‌ها و مقالات با این عنوان پدیده‌ای نسبتاً نو و متعلق به دوران مدرن است. فلسفۀ دین یکی از پرتحرک‌ترین حوزه‌های پژوهش فلسفی در دورۀ معاصر است. با اینکه این دانش مقیّد به فلسفه یا دینی خاص نیست، اولاً، فلسفۀ دینِ رایج در دامان مسیحیت پدید آمده و بالیده است، و عمدتاً تحت تأثیر این دین قرار دارد و، ثانیاً، این دانش مبتنی بر فلسفه‌های موجود در مغرب‌زمین، به‌ویژه فلسفۀ تحلیلی، است. با این حال، امکان پژوهش فلسفی در حوزۀ سایر ادیان، از جمله اسلام، و مبتنی بر دیگر نظام‌های فلسفی نیز وجود دارد. به همین رو، شایسته بلکه لازم است که فلسفۀ دین اسلامی نیز ناظر به محتوای این دین سترگ و متکی بر فلسفۀ قویم اسلامی پدید آید تا استحکام و اتقان اسلام و برتری آن بر سایر ادیان بیش از پیش نمایان شود و زمینۀ پاسخگویی به شبهات پیرامون آموزه‌های آن فراهم گردد. سؤال اصلی تحقیق پیش رو این است که اهمّ رویکردهای موجود یا قابل تأسیس در فلسفۀ دین کدام‌اند؟ این تحقیق به روش توصیفی ـ تحلیلی به سامان رسیده است
[1]. Philosophy of religion.

فلسفه دین

نویسنده: محمد حسین زاده ،
کتاب: - 1376

بررسی و تبیین رابطه دین و فلسفه

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1379 شماره 0

فلسفه دین در منظر صدرالدّین

نویسنده: غلامرضا جلالی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1378 شماره 93

ترجمه فلسفه دین

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1372 شماره 23

مسائل فلسفۀ دین

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1375 شماره 9

مبانی فلسفه دین

نويسنده: دیوید پیلین ، مترجم: گروه مترجمان ، ويراستار: سیدمحمود موسوی ،
کتاب: بوستان کتاب قم - 1384

مبانی فلسفه دین

نویسنده: دیوید پیلین ،
کتاب: - 0

مبانی فلسفه دین

نویسنده: دیوید پیلین ،
کتاب: بوستان کتاب - 1384

سه رویکرد اصلى سى دستورالعمل سلوکى

نویسنده: غلامرضا جلالی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1384 شماره 130
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397