موضع امام سجاد(ع) نسبت به قیامهای دوران امامت خویش
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1402 شماره بیست و ششم - تابستان 1402
چکیده:
در طول دوران امامت اهلبیت6 تحرکاتی در قالب قیام از جانب برخی صورت گرفته که در گزارشات تاریخی به آنها اشاره شده و هرکدام به لحاظ همسویی با اهداف اهلبیت پیامبر و امامان6 و یا متفاوت بودن با آن، شرایط خود را داشتهاند. در دوران امام سجادA بعد از حادثه عاشورا، سه قیام صورت میگیرد. اوّل، قیام مدینه در اواخر سال 63هـ.ق که با نام واقعه حرّه از آن یاد میشود که در این قیام، جنایات و کشتار وحشیانهای از سوی شامیان در مدینه رخ داده است و بدلیل حضور زبیریان و انگیزه تصاحب خلافت از جانب آنان، نمیتوانست نظر مساعد امامA را به همراه داشته باشد. قیام توّابین بهعنوان دومین قیام، در سال 65هـ.ق از سوی آن دسته از اهالی کوفه شکل گرفت که خود را مقصّر در شهادت آل رسولالله در حادثه عاشورا میدانستند. هدف آنان، توبه از کردار خویش به وسیله جنگ با دشمنان اهلبیت6 و کشتن یا کشته شدن در این راه اعلام میشود. در گزارههای تاریخی، ارتباط و هماهنگی بین این قیام و امام سجادA یافت نشده است. قیام مختار، بهعنوان سومین قیام در عصر امام سجادA در سال 66هـ.ق رقم میخورد. مختار که خود را مأذون از جانب محمد بن حنفیه معرفی مینمود، در زمان قیام توابین، با نوع حرکت و تدبیر آنان موافق نبود و آنان را همراهی نکرد. بنا بر برخی گزارشات تاریخی، میتوان تا حدودی به رضایت امامA از حرکت مختار پی برد.
در طول دوران امامت اهلبیت6 تحرکاتی در قالب قیام از جانب برخی صورت گرفته که در گزارشات تاریخی به آنها اشاره شده و هرکدام به لحاظ همسویی با اهداف اهلبیت پیامبر و امامان6 و یا متفاوت بودن با آن، شرایط خود را داشتهاند. در دوران امام سجادA بعد از حادثه عاشورا، سه قیام صورت میگیرد. اوّل، قیام مدینه در اواخر سال 63هـ.ق که با نام واقعه حرّه از آن یاد میشود که در این قیام، جنایات و کشتار وحشیانهای از سوی شامیان در مدینه رخ داده است و بدلیل حضور زبیریان و انگیزه تصاحب خلافت از جانب آنان، نمیتوانست نظر مساعد امامA را به همراه داشته باشد. قیام توّابین بهعنوان دومین قیام، در سال 65هـ.ق از سوی آن دسته از اهالی کوفه شکل گرفت که خود را مقصّر در شهادت آل رسولالله در حادثه عاشورا میدانستند. هدف آنان، توبه از کردار خویش به وسیله جنگ با دشمنان اهلبیت6 و کشتن یا کشته شدن در این راه اعلام میشود. در گزارههای تاریخی، ارتباط و هماهنگی بین این قیام و امام سجادA یافت نشده است. قیام مختار، بهعنوان سومین قیام در عصر امام سجادA در سال 66هـ.ق رقم میخورد. مختار که خود را مأذون از جانب محمد بن حنفیه معرفی مینمود، در زمان قیام توابین، با نوع حرکت و تدبیر آنان موافق نبود و آنان را همراهی نکرد. بنا بر برخی گزارشات تاریخی، میتوان تا حدودی به رضایت امامA از حرکت مختار پی برد.
موضع امام سجاد(ع) نسبت به قیامهای دوران امامت خویش
1/1/1402 12:00:00 AM
سیره عبادی امام سجاد ع
نویسنده:
سیدسجاد ایزدهی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1395 شماره 146 محرم
نگارش مقاله امام سجاد(ع)
نویسنده:
عباس ميرزايي
،
طرح پژوهشی: تاليف دايره المعارف » از تاریخ: 1394/03/31 تا تاریخ: 1394/07/30
امام سجاد (ع) سرچشمه کمالات انسانى
نویسنده:
اشتهاردى محمد محمدى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 197
ژرفنگران در حدیث امام سجاد(ع)
نویسنده:
عسکرى سلیمانى
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1383 شماره 34-33
سبک آموزش دینی امام سجاد(ع)
نویسندگان:
مسعود معینی پور
،
سیدمحمدمهدی موسوی
،
مقاله نشریه: مطالعات اسلام و روان شناسی » سال 1394 بهار و تابستان 1394 شماره16
بازشناسی خطبه امام سجاد ع در شام
نویسنده:
عبدالرحمن انصاری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1392 شماره 119 محرم