عدالت در دولت نبوى
نویسنده:
روح الله دهقانى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و پنجم - پاییز 85
چکیده:
پیدایش دغدغه زندگى عادلانه، همزاد زندگى اجتماعى بشر است و به همین دلیل مهمترین مسئله او هنگام اندیشه ورزى درخصوص مسائل اجتماعى بوده است. از این رو در دستگاههاى فکرى که شکل مىیافتند، عدالت اجتماعى جایگاه ویژهاى داشته است. با این حال على رغم اشتراک منظومههاى مختلف فکرى در پرداختن به مسئله عدالت، هر کدام از آنها تعریف خاصى از آن را مطرح ساختهاند.این تفاوتها به اختلاف جهانبینىها باز مىگردد. عدالت اجتماعى به تعداد حوزههاى اجتماعى قابل تفکیک است. بنابراین تحت مقوله کلى عدالت اجتماعى، عدالت اقتصادى، عدالت سیاسى و عدالت حقوقى از یکدیگر قابل تفکیک هستند. این پژوهش درصدد پاسخ به این پرسشها است که کدام یک از حوزههاى عدالت اجتماعى، در سیره نبوى، مهمتر و به عبارتى زیر بنایىتر از دیگر حوزههاست؟ تعریف هر کدام از این گونهها چیست و چگونه و با چه وسیلهاى مىتوان بدان دست یافت؟ وظیفه حاکمیت در قبال اجراى این عدالت چیست؟ پیامبر اسلام 9 بنیانهاى حکومت دینى در مدینه را بر ایجاد قسط و برپایى عدالت گذاردند. که پیش از آن در شبه جزیره سابقه نداشت. پیامبر اسلام بر مبناى جهان بینى توحیدى خود با تشکیل حکومتى براساس آموزههاى اسلامى، با هر گونه بى عدالتى در حوزههاى مختلف اجتماعى به مقابله برخاستند. در این پژوهش مجموعه بیانات و اقدامات حضرت در این خصوص به صورت مستند ذکر و تحلیل شده است.
پیدایش دغدغه زندگى عادلانه، همزاد زندگى اجتماعى بشر است و به همین دلیل مهمترین مسئله او هنگام اندیشه ورزى درخصوص مسائل اجتماعى بوده است. از این رو در دستگاههاى فکرى که شکل مىیافتند، عدالت اجتماعى جایگاه ویژهاى داشته است. با این حال على رغم اشتراک منظومههاى مختلف فکرى در پرداختن به مسئله عدالت، هر کدام از آنها تعریف خاصى از آن را مطرح ساختهاند.این تفاوتها به اختلاف جهانبینىها باز مىگردد. عدالت اجتماعى به تعداد حوزههاى اجتماعى قابل تفکیک است. بنابراین تحت مقوله کلى عدالت اجتماعى، عدالت اقتصادى، عدالت سیاسى و عدالت حقوقى از یکدیگر قابل تفکیک هستند. این پژوهش درصدد پاسخ به این پرسشها است که کدام یک از حوزههاى عدالت اجتماعى، در سیره نبوى، مهمتر و به عبارتى زیر بنایىتر از دیگر حوزههاست؟ تعریف هر کدام از این گونهها چیست و چگونه و با چه وسیلهاى مىتوان بدان دست یافت؟ وظیفه حاکمیت در قبال اجراى این عدالت چیست؟ پیامبر اسلام 9 بنیانهاى حکومت دینى در مدینه را بر ایجاد قسط و برپایى عدالت گذاردند. که پیش از آن در شبه جزیره سابقه نداشت. پیامبر اسلام بر مبناى جهان بینى توحیدى خود با تشکیل حکومتى براساس آموزههاى اسلامى، با هر گونه بى عدالتى در حوزههاى مختلف اجتماعى به مقابله برخاستند. در این پژوهش مجموعه بیانات و اقدامات حضرت در این خصوص به صورت مستند ذکر و تحلیل شده است.
عدالت در دولت نبوى
3/21/2006 12:00:00 AM
کار ویژههاى دولت نبوى
نویسنده:
علیرضا زهیرى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و پنجم - پاییز 85
نظریه سیاست خارجى در دولت نبوى
نویسنده:
عبدالوهاب فراتى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و پنجم - پاییز 85
عدالت و وظایف دولت دینی
نویسنده:
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: معرفت سیاسی » سال 1388 بهار و تابستان 1388 شماره1
عدالت اجتماعی و نفی تبعیض در سیره نبوی (ع)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دولت جدید و رویکرد عدالت محورى
نویسنده:
محمدتقی رهبر
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 285
فرآیند دولت سازی نبوی در سوره های مکی مبتنی بر تفسیر تنزیلی
نویسندگان:
غلامرضا بهروزی لک*
،
محمدرضا رنجبر
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1397 تابستان 1397 شماره21
فرایند دولت سازی نبوی? در نخستین سوره مدنی بقره براساس تفسیر تنزیلی
نویسندگان:
غلامرضا بهروزی لک
،
محمدرضا رنجبر
،
مقاله نشریه: پژوهش های سیاست اسلامی » سال 1397 بهار و تابستان 1397 شماره13
سازگار ساختن دولت با مسئولیت جبران خسارت، گامی در استوارسازی عدالت
نویسنده:
سیدضیاء مرتضوی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 76 - زمستان 95
سازگار ساختن دولت با مسئولیت جبران خسارت، گامی در استوارسازی عدالت
نویسنده:
سیدضیاء مرتضوی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 زمستان 1395 شماره4