نقش معتزله بصره در شکلگیری نظریه اعجاز قرآن
نویسندگان:
مهرداد عباسی
،
ریچارد مارتین
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 72
چکیده:
یادداشت مترجم
«اعجاز قرآن» مفهومی پیچیده و نظریهای چندوجهی در تاریخ اندیشة اسلامی است. برای درک هرچه دقیقترِ چنین مفهوم یا نظریهای، بیشک یکی از ضروریترین کارها، بررسی اسباب و زمینههای شکلگیری آن مفهوم و آگاهی از تحولات فکری منتهی به آن نظریه خواهد بود. در این میان، گاه ظهور و انتشار نسخههای خطیِ مغفولمانده در گوشة کتابخانهها، به فرایند پژوهش دربارة این تحولات کمک شایانی میکند. در مقالة پیشِرو، نویسنده با بهرهگیری از برخی تألیفات تازهیافتة معتزلیان بصره کوشیده است تا بر تکاپوهای فکری عالمان مسلمان در سدة سوم و چهارم هجری پرتویی بیفکند. بر اساس این منابع، او از یکسو به اختلافات فرقههای گوناگون اسلامی دربارة تلقی از نبوت توجه کرده و از دیگرسو، به پاسخهای عالمان اسلامی به منکران نبوت پیامبر اسلام پرداخته و از این طریق کوشیده است تا فرایند تبدیل این استدلالها و جدلها را به نظریهای دقیق و سامانیافته، یعنی «اعجاز قرآن» نشان دهد. از جمله نکات قابلتوجه مقاله، تأکید بر این نکته است که نظریة اعجاز قرآن بهدست اشاعره (از جمله باقلانی) شکل نگرفته، بلکه مجموعه تلاشهای گروهی از متکلمان معتزلة بصره (از جمله ابوعلی جبائی و حلقة او) در قالب بحثهایی چون «تثبیت دلائل النبوه»، نقطة آغازی برای نظریهپردازی متکلمان بعدی در این باب بوده است.
یادداشت مترجم
«اعجاز قرآن» مفهومی پیچیده و نظریهای چندوجهی در تاریخ اندیشة اسلامی است. برای درک هرچه دقیقترِ چنین مفهوم یا نظریهای، بیشک یکی از ضروریترین کارها، بررسی اسباب و زمینههای شکلگیری آن مفهوم و آگاهی از تحولات فکری منتهی به آن نظریه خواهد بود. در این میان، گاه ظهور و انتشار نسخههای خطیِ مغفولمانده در گوشة کتابخانهها، به فرایند پژوهش دربارة این تحولات کمک شایانی میکند. در مقالة پیشِرو، نویسنده با بهرهگیری از برخی تألیفات تازهیافتة معتزلیان بصره کوشیده است تا بر تکاپوهای فکری عالمان مسلمان در سدة سوم و چهارم هجری پرتویی بیفکند. بر اساس این منابع، او از یکسو به اختلافات فرقههای گوناگون اسلامی دربارة تلقی از نبوت توجه کرده و از دیگرسو، به پاسخهای عالمان اسلامی به منکران نبوت پیامبر اسلام پرداخته و از این طریق کوشیده است تا فرایند تبدیل این استدلالها و جدلها را به نظریهای دقیق و سامانیافته، یعنی «اعجاز قرآن» نشان دهد. از جمله نکات قابلتوجه مقاله، تأکید بر این نکته است که نظریة اعجاز قرآن بهدست اشاعره (از جمله باقلانی) شکل نگرفته، بلکه مجموعه تلاشهای گروهی از متکلمان معتزلة بصره (از جمله ابوعلی جبائی و حلقة او) در قالب بحثهایی چون «تثبیت دلائل النبوه»، نقطة آغازی برای نظریهپردازی متکلمان بعدی در این باب بوده است.
نقش معتزله بصره در شکلگیری نظریه اعجاز قرآن
3/20/2012 12:00:00 AM
اعجاز قرآن در قرآن؟
نویسندگان:
ماتیاس رادشایت
،
ملیحه احسانی نیک
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1398 شماره 176
پژوهشی در نظریه «اعجاز عددی و ریاضی قرآن»
نویسنده:
مجتبی نوروزی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 شماره 48
اعجاز هدایتی در قرآن
نویسنده:
عباس کوثری
،
کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1396
درآمدی بر اعجاز تشریعی در قرآن
نویسنده:
عباس کوثری
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1398 شماره 2
درآمدی بر اعجاز تشریعی در قرآن
نویسنده:
عباس کوثری*
،
مقاله نشریه: مجله مطالعات علوم قرآن » سال 1398 زمستان 1398 شماره 2
تشیع بصره در قرون نخستین
نویسنده:
مصطفی سلطانی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1381 شماره 3 - پاییز - مسلسل 11
اعجاز قرآن در عدم اختلاف و تناقض
نویسنده:
جعفر علی نقی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1397 شماره هشتم - پاییز 97
تفاسیر بلاغی و اعجاز قرآن
نویسندگان:
حسین فروزانفر
،
عیسی جی بولاتا
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 17-18