بررسی جایگاه حقوق شهروندی در مانیسم و مزدکیسم
نویسندگان:
محمدجواد جاوید
،
عطیه سادات صفوی سهی
،
مقاله نشریه: فلسفه حقوق » سال 1402 شماره 1
چکیده:
مانیسم و مزدکیسم دو مکتب معروف فلسفی در ایران باستان هستند که ظاهراً دارای برخی تعالیم مشابه بوده و هر دو مخالف با حکومت وقت معرفی شدهاند. شناسایی مکاتب فلسفی از جهات گوناگون حائز اهمیت است که یکی از این جهات، بررسی حقوق شهروندی میباشد که امکان فهم بیشتر تعالیم آنها را با توجه به مقتضیات امروز جامعه، برای ما فراهم میکند. هدف این پژوهش علاوهبر شناسایی ابعاد مختلف دو مکتب فوق، سنجش آموزههای آنها از حیث حقوق شهروندی میباشد. بر این اساس، سؤال اصلی در پژوهش پیشرو، این است که تا چه میزان حقوق شهروندی در مکاتب مانیسم و مزدکیسم، مورد شناسایی قرار گرفته است؟ برای یافتن پاسخ سؤال فوق، بیش از هر چیز تفحص در کتب تاریخی و بررسی آموزهها و تعالیم مکاتب فوق لازم است. بدین منظور در گام نخست برای شناسایی مبانی فلسفی آنها، یافتن پاسخ هر دو مکتب برای پنج سؤال مهم فلسفی یعنی هستیشناسی، انسانشناسی، معرفتشناسی، روششناسی و جامعهشناسی لازم است؛ زیرا منجربه شناسایی دقیق و تطبیق آموزههای این دو مکتب با یکدیگر میگردد. گام دوم این پژوهش سنجش تعالیم این مکاتب درخصوص حقوق شهروندی است که این فرآیند نیز مبتنی بر پاسخهای فلسفی مکاتب مانیسم و مزدکیسم در خصوص انسانشناسی و جامعهشناسی میباشد. مهمترین رهیافت پژوهش حاضر که با روش توصیفی- تحلیلی انجام شد، این است که اگرچه در تعالیم مکتب مانیسم، رنگ زاهدانه و دنیاگریزانه غلبه دارد و همین مطلب در ظاهر منجربه نفی برخی از حقوق اولیه انسانها شده است، اما در آموزههای این آیین، به وضوح نشانههایی از توجه به حقوق شهروندی مانند برابری زن و مرد وجود دارد. همچنین لازم به ذکر است که نفی این حقوق، صرفاً مربوط به گروه خاصی از مردم بوده که با اراده خویش چنین سبک زندگیای را پذیرفته بودند. مزدکیسم هم علاوهبر زهدگرایی، با هدف ایجاد عدالت و مساوات بین مردم، آموزههایی نظیر اشتراک اموال و زنان را مطرح میکند که گرچه هدف آن نیل به همان شعار برابری در حقوق شهروندی بوده، اما همین تعالیم منجربه نفی برخی از حقوق دیگر نظیر حق مالکیت و حق داشتن خانواده شده است. به عنوان نتیجه نهائی باید گفت با در نظر گرفتن زمینههای اجتماعی در عصر مانی و مزدک، در این دو آیین، احترام به حقوق اولیه بشر مشاهده میشود، اما تعالیم اشتراک اموال و زنان در مکتب مزدک، مخالف حقوق شهروندی قلمداد میگردد.
مانیسم و مزدکیسم دو مکتب معروف فلسفی در ایران باستان هستند که ظاهراً دارای برخی تعالیم مشابه بوده و هر دو مخالف با حکومت وقت معرفی شدهاند. شناسایی مکاتب فلسفی از جهات گوناگون حائز اهمیت است که یکی از این جهات، بررسی حقوق شهروندی میباشد که امکان فهم بیشتر تعالیم آنها را با توجه به مقتضیات امروز جامعه، برای ما فراهم میکند. هدف این پژوهش علاوهبر شناسایی ابعاد مختلف دو مکتب فوق، سنجش آموزههای آنها از حیث حقوق شهروندی میباشد. بر این اساس، سؤال اصلی در پژوهش پیشرو، این است که تا چه میزان حقوق شهروندی در مکاتب مانیسم و مزدکیسم، مورد شناسایی قرار گرفته است؟ برای یافتن پاسخ سؤال فوق، بیش از هر چیز تفحص در کتب تاریخی و بررسی آموزهها و تعالیم مکاتب فوق لازم است. بدین منظور در گام نخست برای شناسایی مبانی فلسفی آنها، یافتن پاسخ هر دو مکتب برای پنج سؤال مهم فلسفی یعنی هستیشناسی، انسانشناسی، معرفتشناسی، روششناسی و جامعهشناسی لازم است؛ زیرا منجربه شناسایی دقیق و تطبیق آموزههای این دو مکتب با یکدیگر میگردد. گام دوم این پژوهش سنجش تعالیم این مکاتب درخصوص حقوق شهروندی است که این فرآیند نیز مبتنی بر پاسخهای فلسفی مکاتب مانیسم و مزدکیسم در خصوص انسانشناسی و جامعهشناسی میباشد. مهمترین رهیافت پژوهش حاضر که با روش توصیفی- تحلیلی انجام شد، این است که اگرچه در تعالیم مکتب مانیسم، رنگ زاهدانه و دنیاگریزانه غلبه دارد و همین مطلب در ظاهر منجربه نفی برخی از حقوق اولیه انسانها شده است، اما در آموزههای این آیین، به وضوح نشانههایی از توجه به حقوق شهروندی مانند برابری زن و مرد وجود دارد. همچنین لازم به ذکر است که نفی این حقوق، صرفاً مربوط به گروه خاصی از مردم بوده که با اراده خویش چنین سبک زندگیای را پذیرفته بودند. مزدکیسم هم علاوهبر زهدگرایی، با هدف ایجاد عدالت و مساوات بین مردم، آموزههایی نظیر اشتراک اموال و زنان را مطرح میکند که گرچه هدف آن نیل به همان شعار برابری در حقوق شهروندی بوده، اما همین تعالیم منجربه نفی برخی از حقوق دیگر نظیر حق مالکیت و حق داشتن خانواده شده است. به عنوان نتیجه نهائی باید گفت با در نظر گرفتن زمینههای اجتماعی در عصر مانی و مزدک، در این دو آیین، احترام به حقوق اولیه بشر مشاهده میشود، اما تعالیم اشتراک اموال و زنان در مکتب مزدک، مخالف حقوق شهروندی قلمداد میگردد.
بررسی جایگاه حقوق شهروندی در مانیسم و مزدکیسم
1/1/1402 12:00:00 AM
حقوق شهروندی
نویسنده:
سیدمصطفی احمدزاده
،
مقاله نشریه: پژوهش های اجتماعی اسلامی » سال 1384 (پياپي 56)، بهمن و اسفند 1384 شماره6
حقوق شهروندی و رسانه
نویسندگان:
سهیل گل پورهمدانی
،
رضا اسلامی
،
مقاله نشریه: مطالعات حقوق شهروندی » سال 1396 زمستان 1396 شماره5
شکوفایی حقوق شهروندی در عصر ظهور
نويسنده:
عبدالرحیم سلیمانی
،
کتاب: دبیرخانه دائمی اجلاس حضرت مهدی (عج) - 1385
حقوق شهروندى در اندیشه سیاسى امام خمینى
نویسنده:
حسین ناصری مقدم
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1392 شماره 170
صیانت از حقوق شهروندى(در سیره امام خمینى)
نویسنده:
سید حسین همایون مصباح
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1393 شماره 172 - 171
جایگاه حقوق معنوى آثار فرهنگى در حقوق ایران و فقه امامیه
نویسنده:
مرضیه نظرزاده
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1388 شماره 60 - 59
94-5-28 حقوق سیاسی و وظایف شهروندی در فقه سیاسی شیعه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]