مناسک، فربهی، پیامدها، پدیدارشناسی، علل و زمینهها.
نویسنده:
ابوالفضل رباطی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 42- تابستان 1399
چکیده:
هدف: دردودهه اخیر به صورت بیسابقهای شاهد رشدکمی وکیفی مناسک مذهبی درکشورمان بودهایم، دست اندرکاران امور مناسک مذهبی و اغلب متشرعان و فعالین درحوزة امردین برداشتی مثبت ازفربهی مناسک داشته و این فربهی را زمینهساز نشرمعارف دینی، استحکام بخش اعتقادات دینی، مظهر اقتدار تشیع و انسجامدهندة جامعه تلقی میکنند، درحالی که به نظرمی رسد پیامدهای این فربهی منحصر در پیامدهای مثبت نیست. این تحقیق با هدف پیبردن به پیامدهای فربه شدن مناسک وآیینهای مذهبی به عنوان پاسخ به سوال اصلی و عوامل و زمینههای فربه شدن مناسک به عنوان پاسخ به سوال فرعی طرح ریزی شده است. روش: این مقاله با بهرهگیری از روش پدیدارشناسی و با بهرهگیری ازفنون مصاحبه نیمه ساختاریافته با نمونهای هدفمند از 13نفراز اساتید حوزه علمیه ودانشگاه ودست اندرکاران امورمناسک مذهبی براساس معیاراشباع نظری، انجام گرفته است. مهمترین نتایج: نتایج به دست آمده نشان میدهد که اکثرمشارکت کنندگان مناسک مذهبی را فربهشده (به معنای خروج ازحدتعادل وآسیب زا بودن) میپندارند و پیامدهای فربه شدن مناسک مذهبی نه تنها منحصر در پیامدهای مثبت (انسجام اجتماعی، تجدیدحیات اجتماعی، افزایش حساسیت مومنانه) نیست بلکه حتی پیامدهای منفی آن (گسست اجتماعی، ابزاری شدن مناسک، مداح محوری، تضعیف گفتمان عقلانیت،برهم خوردن توازن ابعاد و مولفههای دینداری، تضعیف اصل مناسک، کارناوالی شدن مناسک) به لحاظ فراوانی ازپیامدهای مثبت پیشی گرفته است. در بخش پاسخ به سوال فرعی نیز علل و زمینههای فربه شدن مناسک در سه زمینة اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تبیین گردیده است.
هدف: دردودهه اخیر به صورت بیسابقهای شاهد رشدکمی وکیفی مناسک مذهبی درکشورمان بودهایم، دست اندرکاران امور مناسک مذهبی و اغلب متشرعان و فعالین درحوزة امردین برداشتی مثبت ازفربهی مناسک داشته و این فربهی را زمینهساز نشرمعارف دینی، استحکام بخش اعتقادات دینی، مظهر اقتدار تشیع و انسجامدهندة جامعه تلقی میکنند، درحالی که به نظرمی رسد پیامدهای این فربهی منحصر در پیامدهای مثبت نیست. این تحقیق با هدف پیبردن به پیامدهای فربه شدن مناسک وآیینهای مذهبی به عنوان پاسخ به سوال اصلی و عوامل و زمینههای فربه شدن مناسک به عنوان پاسخ به سوال فرعی طرح ریزی شده است. روش: این مقاله با بهرهگیری از روش پدیدارشناسی و با بهرهگیری ازفنون مصاحبه نیمه ساختاریافته با نمونهای هدفمند از 13نفراز اساتید حوزه علمیه ودانشگاه ودست اندرکاران امورمناسک مذهبی براساس معیاراشباع نظری، انجام گرفته است. مهمترین نتایج: نتایج به دست آمده نشان میدهد که اکثرمشارکت کنندگان مناسک مذهبی را فربهشده (به معنای خروج ازحدتعادل وآسیب زا بودن) میپندارند و پیامدهای فربه شدن مناسک مذهبی نه تنها منحصر در پیامدهای مثبت (انسجام اجتماعی، تجدیدحیات اجتماعی، افزایش حساسیت مومنانه) نیست بلکه حتی پیامدهای منفی آن (گسست اجتماعی، ابزاری شدن مناسک، مداح محوری، تضعیف گفتمان عقلانیت،برهم خوردن توازن ابعاد و مولفههای دینداری، تضعیف اصل مناسک، کارناوالی شدن مناسک) به لحاظ فراوانی ازپیامدهای مثبت پیشی گرفته است. در بخش پاسخ به سوال فرعی نیز علل و زمینههای فربه شدن مناسک در سه زمینة اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تبیین گردیده است.
مناسک، فربهی، پیامدها، پدیدارشناسی، علل و زمینهها.
3/20/2020 12:00:00 AM
اعتیاد زنان؛ زمینهها و پیامدها
نویسنده:
محمد مرادی حسین آباد
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1397 شماره 157 رمضان ویژه نامه خانواده
ائتلاف زیدیان و عباسیان در عصر اول عباسی؛ زمینهها، عوامل، پیامدها
نویسندگان:
روح الله توحیدی نیا
،
حسین حسینیان مقدم
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1393 شماره 3 - پاییز - مسلسل 59
زمینهها و علل اقتصادى گرایش به فاطمیان در افریقیه و مغرب
نویسنده:
محمد علی چلونگر
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1382 شماره 1 - بهار - مسلسل 13
شایعهسازی؛ آثار و پیامدها
نویسنده:
علیاکبر بابازاده
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1394 شماره 137 رمضان
خاستگاه، کاربرد، و جایگاه پدیدارشناسی دین
نویسنده:
سید حسن اسلامی اردکانی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1400 شماره 192
روزی حلال؛ ضرورتها و پیامدها
نویسنده:
محمدمهدی فجری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1392 شماره 116 رمضان