«قاعده تقابل» به مثابه یک اصل در تحلیل اجتماعی متون دینی
نویسنده:
محمدحسن احمدی
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1397 شماره 3
چکیده:
مباحث میانرشتهای در علوم انسانی-اسلامی و بهخصوص از جهت امکان استفاده متون دینی در تحلیل و جامعهشناسی تاریخی، بسیار حائز اهمیت است. پرواضح است که متن بهتنهایی نمیتواند مسیر معرفتافزایی را هموار کند. معرفت تاریخی عملاً بستر بسیاری از معارف دینی را شکل میدهد. دخالت دادن مخاطب متن در تحلیل متن، معمولاً حلقه گمشده دینپژوهی است. تحلیل متن از زاویه انعکاس آن در مخاطب – چه مخاطب زمان صدور و چه مخاطب زمان نقل- تولیدکننده دو فضای متفاوت به نام «مسئلگی» و «تواتر انعکاسی» است. قاعده تقابل، یک قاعده طلایی است که از ارتباط بین این دو ناشی شده است. مفاد این قاعده آن است که مدلول مقام بیان در گزارشهای تاریخی، معمولاً با مدلول فرامقام بیان (در بخشی که ناظر به مقام بیان است) تقابل دارد. بیتوجهی به قاعده تقابل و دخالت ندادن مسئلگی و تواتر در تحلیل گزارشهای تاریخ اسلام، موجب نتیجهگیریهای ناصواب درباره تحلیل تاریخ اجتماعی تمدن اسلامی شده است که در این آسیب، هم پژوهشهای بومی و هم مطالعات خاورشناسان، تا حدودی همداستاناند.
مباحث میانرشتهای در علوم انسانی-اسلامی و بهخصوص از جهت امکان استفاده متون دینی در تحلیل و جامعهشناسی تاریخی، بسیار حائز اهمیت است. پرواضح است که متن بهتنهایی نمیتواند مسیر معرفتافزایی را هموار کند. معرفت تاریخی عملاً بستر بسیاری از معارف دینی را شکل میدهد. دخالت دادن مخاطب متن در تحلیل متن، معمولاً حلقه گمشده دینپژوهی است. تحلیل متن از زاویه انعکاس آن در مخاطب – چه مخاطب زمان صدور و چه مخاطب زمان نقل- تولیدکننده دو فضای متفاوت به نام «مسئلگی» و «تواتر انعکاسی» است. قاعده تقابل، یک قاعده طلایی است که از ارتباط بین این دو ناشی شده است. مفاد این قاعده آن است که مدلول مقام بیان در گزارشهای تاریخی، معمولاً با مدلول فرامقام بیان (در بخشی که ناظر به مقام بیان است) تقابل دارد. بیتوجهی به قاعده تقابل و دخالت ندادن مسئلگی و تواتر در تحلیل گزارشهای تاریخ اسلام، موجب نتیجهگیریهای ناصواب درباره تحلیل تاریخ اجتماعی تمدن اسلامی شده است که در این آسیب، هم پژوهشهای بومی و هم مطالعات خاورشناسان، تا حدودی همداستاناند.
«قاعده تقابل» به مثابه یک اصل در تحلیل اجتماعی متون دینی
3/21/2018 12:00:00 AM
«تأسیس اصل» به مثابۀ روش مطالعۀ انتقادی؛ گزارش موردی
نویسندگان:
علی بهرامی
،
سید حسین حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1401 شماره 13
استاد مرتضی به مثابه یک مورخ - متکلّم
نویسنده:
رسول جعفریان
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1398 شماره 179
عدالت اجتماعی به مثابه پیشران علمی در عهد رضوی
نویسندگان:
سیدعلیرضا واسعی
،
طاهره سادات صالح شریعتی
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1401 شماره 15