«قاعده تقابل» به مثابه یک اصل در تحلیل اجتماعی متون دینی

نویسنده: ،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1397 شماره 3
چکیده:
مباحث میان‌رشته­ای در علوم انسانی-اسلامی و به‌خصوص از جهت امکان استفاده متون دینی در تحلیل و جامعه­شناسی تاریخی، بسیار حائز اهمیت است. پرواضح است که متن به‌تنهایی نمی­تواند مسیر معرفت‌افزایی را هموار کند. معرفت تاریخی عملاً بستر بسیاری از معارف دینی را شکل می­دهد. دخالت دادن مخاطب متن در تحلیل متن، معمولاً حلقه گم­شده دین­پژوهی است. تحلیل متن از زاویه انعکاس آن در مخاطب – چه مخاطب زمان صدور و چه مخاطب زمان نقل- تولیدکننده دو فضای متفاوت به نام «مسئلگی» و «تواتر انعکاسی» است. قاعده تقابل، یک قاعده طلایی است که از ارتباط بین این دو ناشی شده است. مفاد این قاعده آن است که مدلول مقام بیان در گزارش‌های تاریخی، معمولاً با مدلول فرامقام بیان (در بخشی که ناظر به مقام بیان است) تقابل دارد. بی‌توجهی به قاعده تقابل و دخالت ندادن مسئلگی و تواتر در تحلیل گزارش­های تاریخ اسلام، موجب نتیجه‌گیری‌های ناصواب درباره تحلیل تاریخ اجتماعی تمدن اسلامی شده است که در این آسیب، هم پژوهش­های بومی و هم مطالعات خاورشناسان، تا حدودی هم‌داستان­اند.

عدالت ‏به مثابه قاعده فقهى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 11-10

تمدن به مثابه سطح تحلیل

مقاله نشریه: نقد و نظر » شماره4

«تأسیس اصل» به مثابۀ روش مطالعۀ انتقادی؛ گزارش موردی

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1401 شماره 13

اقتصاد اسلامی به مثابه علم اجتماعی (*)

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 18-17

استاد مرتضی به مثابه یک مورخ - متکلّم

نویسنده: رسول جعفریان ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1398 شماره 179

گوشی همراه، به مثابه یک ابزار(3)

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1401 فروردین تا تیرماه344-345-346-347

گوشی همراه، به مثابه یک ابزار(1)

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1401 فروردین تا تیرماه344-345-346-347

گوشی همراه، به مثابه یک ابزار(2)

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1401 فروردین تا تیرماه344-345-346-347

گوشی همراه، به مثابه یک ابزار(4)

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1401 فروردین تا تیرماه344-345-346-347

عدالت اجتماعی به مثابه پیشران علمی در عهد رضوی

مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1401 شماره 15
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397