ویژگی‌های تصویری در کتاب‌های قرآنی کودکان

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 54-55
چکیده:
راه های متفاوتی برای آموزش قرآن کریم به کودکان وجود دارد. یکی از بهترین راه های درک مفاهیم، موضوعات و قصص قرآن کریم استفاده از روش تصویرگری است. با بررسی ویژگی های سنی درکودکان دبستانی، متوجه این موضوع می‌شویم که از طریق نقاشی و تصویر می‌توان بر جذابیت و شیرینی داستان پردازی و علاقه کودک به موضوع داستان افزود. علاوه بر آن درکِ مفاهیم از طریق تصویر بر حافظه طولانی مدت تاثیرگذارتر از بیانِ کلام است. امروزه توسط اکثر مؤسسات فرهنگی و مراکز دارالقرآن از روش های تصویری برای آموزش قرآن به کودکان استفاده می‌شود ولی کاربرد آن  تخصصی و حرفه ای نیست. علاوه بر آن تصویرگری بسیاری از کتب، نشریات و برنامه های آموزشی دیجیتالی قرآن کریم  نیز دارای نقاط ضعف است. اگر چه کاربرد اصولی از هنر تصویرگری در جذب و علاقمندی کودک تاثیر فزاینده ای می‌تواند داشته باشد، اما بیان ضعیف و غیر حرفه ای آن هم خسارت های منفی جبران ناپذیری را بر روح کودک وارد می‌کند. در این مقاله با بررسی ضعف و نقاط قوت موجود در تصویرگری مضامین قرآنی کتاب های کودکان، می‌توان به ضرورت این امر پرداخت که می‌بایستی بازنگری و توجهی عمیق به امر تصویرگری کتابهای قرآنی کودکان نمود و آن را به عنوان یک امر مهم در فرآیند آموزش درک مضامین قرآنی در نظر گرفت.

ویژگی‌های خانواده قرآنی

نویسنده: عباس کوثری ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1393 شماره 125 رمضان

کتاب‌های گم‌شده

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1394 شماره 303

کتاب‌های گم‌شده

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1393 شماره 298

کتاب‌های گم‌شده

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1394 شماره 302

کتاب‌های پرنده

مقاله نشریه: پوپک » سال 1398 شماره 305

کتاب‌های مهربان

مقاله نشریه: پوپک » سال 1399 شماره 312

خبرهای تصویری

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1396 شماره 303

داستان تصویری

مقاله نشریه: سنجاقک » سال 1398 شماره 175

ویژگی‌های یهود در قرآن

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 16

قصه و بازی های قرآنی برای کودکان

مقاله نشریه: پوپک » سال 1399 شماره 320
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397