تأملی بر کتاب مغنی الأریب فی تهذیب مغنی اللبیب عن کتب الاعاریب
نویسنده:
جواد آسه
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1398 شماره 177
کلیدواژه:
دفتر تدوین متون حوزه
،
نحوآموزی در حوزه
،
مغنی اللبیب/ الأدیب
،
نقد مغنی الأریب
،
نحو تعلیمی/ علمی/ قرآن
چکیده:
یکی از راه های بهینه سازی آموزش دانش ها،کارآمد و روزآمد سازی متن آنهاست. در حوزه علمیه، علمنحو در سه سال اول آموزش داده م یشود. تولید مت نهایآموزشی نحوی جدید چندسالی است در حوزه آغازشده است. از آنجا که تولید متن جدید نیازمند زماناست، ویرایش کتا بهای موجود در دستور کار قرارگرفته است. کتاب مغنی الادیب که در سال سوم حوزهتدریس می شده از جمله آنهاست. قبل از این کتاب،کتاب مغنی اللبیب سالیان طولانی در حوزه تدریسمی شده است . اما بر اساس اهدافی این کتاب در سال70 شمسی از سوی جمعی از استادان نحو حوزه ویرایشمحتوایی و با عنوان مغنی الادیب منتشر شده است.مغنی الادیب نیز در سال 97 شمسی بر اساس اهدافیویرایش و با عنوان مغنی الاریب چاپ شده است. ازآنجا که مغنی الاریب در نظام جدید حوزه در سال سومتدریس م یشود ضرورت دارد به نقد گذاشته شود. دراین مقاله مقدمه و محتوای آن نقد شده است. مهم تریننقد این است که کتاب مغنی الادیب درحالی به صورتمغنی الاریب ویرایش شد ه که تا کنون اهداف تدریسآن از سوی معاونت آموزش حوزه به استادان و طاباعام نشده است. اساسا طاب نمی دانند که هدفیا اهداف فرا گیری این کتاب چیست؟ نم یداننداز چه روی از 8 باب مغنی فقط باب اول و چهارم آنرا باید فرابگیرند؟ نم یدانند چرا قبل از فرا گیری اینکتاب، البهجة المرضیة را باید فرابگیرند؟ نم یدانندبا فرا گیری مغنی الادیب به چه مهارت هایی در دانشنحو دست خواهند یافت که با فرا گیری البهجة حاصلنشده است؟ با وجود این پرس شهای پاسخ داده نشدهچگونه مغنی الادیب به مغنی الاریب تغییر یافته است؟نتیجه این مقاله این است که در تدریس کتاب مغنیالاریب باید تجدید نظر شود.
یکی از راه های بهینه سازی آموزش دانش ها،کارآمد و روزآمد سازی متن آنهاست. در حوزه علمیه، علمنحو در سه سال اول آموزش داده م یشود. تولید مت نهایآموزشی نحوی جدید چندسالی است در حوزه آغازشده است. از آنجا که تولید متن جدید نیازمند زماناست، ویرایش کتا بهای موجود در دستور کار قرارگرفته است. کتاب مغنی الادیب که در سال سوم حوزهتدریس می شده از جمله آنهاست. قبل از این کتاب،کتاب مغنی اللبیب سالیان طولانی در حوزه تدریسمی شده است . اما بر اساس اهدافی این کتاب در سال70 شمسی از سوی جمعی از استادان نحو حوزه ویرایشمحتوایی و با عنوان مغنی الادیب منتشر شده است.مغنی الادیب نیز در سال 97 شمسی بر اساس اهدافیویرایش و با عنوان مغنی الاریب چاپ شده است. ازآنجا که مغنی الاریب در نظام جدید حوزه در سال سومتدریس م یشود ضرورت دارد به نقد گذاشته شود. دراین مقاله مقدمه و محتوای آن نقد شده است. مهم تریننقد این است که کتاب مغنی الادیب درحالی به صورتمغنی الاریب ویرایش شد ه که تا کنون اهداف تدریسآن از سوی معاونت آموزش حوزه به استادان و طاباعام نشده است. اساسا طاب نمی دانند که هدفیا اهداف فرا گیری این کتاب چیست؟ نم یداننداز چه روی از 8 باب مغنی فقط باب اول و چهارم آنرا باید فرابگیرند؟ نم یدانند چرا قبل از فرا گیری اینکتاب، البهجة المرضیة را باید فرابگیرند؟ نم یدانندبا فرا گیری مغنی الادیب به چه مهارت هایی در دانشنحو دست خواهند یافت که با فرا گیری البهجة حاصلنشده است؟ با وجود این پرس شهای پاسخ داده نشدهچگونه مغنی الادیب به مغنی الاریب تغییر یافته است؟نتیجه این مقاله این است که در تدریس کتاب مغنیالاریب باید تجدید نظر شود.
تأملی بر کتاب مغنی الأریب فی تهذیب مغنی اللبیب عن کتب الاعاریب
3/21/2019 12:00:00 AM
تهذیب الأخلاق (أو کتاب الطهارة فی تهذیب الأخلاق)
نویسندگان:
سید حسین مومنی
،
ابو علی احمد بن محمد بن مسکویه
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1399
الغدیر فی کتب علماء الاندلس
نویسنده:
حمیدرضا مطهری
،
مقاله نشریه: نشریه التاریخ و الحضاره الاسلامیه: رویه معاصره » سال 2022 دوره 2، شماره 4 (الصیف و الخریف 2022)
الغدیر في کتب علماء الأندلس
نویسنده:
حمیدرضا مطهری
،
مقاله نشریه: التاریخ والحضارة الاسلامیة رؤیة معاصره » سال 2023 شماره 4
الجهاد فی الماثور عن اهل السنه و الامامیه
نويسنده:
فرجالله میرعرب
،
کتاب: المجمع العالمی للتقریب بین المذاهب الاسلامیه، المعاونیه الثقافیه - 1384
نگرشی بر نگارشهای کلامی (10): استِقصَاءُ النَّظَر فی البَحثِ عنِ القَضاءِ والقَدَر
نویسنده:
حمید عطائی نظری
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1399 شماره 183
معرفی، نقد و بررسی کتاب کشف الاستار عن وجه الغائب عن الابصار
نویسندگان:
عبدالحسین طالعی
،
ولی قیطرانی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1391 شماره 134
تأملی در هدایه المتعلمین فی الطب
نویسنده:
علی محمد هنر
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1375 شماره 41