واکاوی نظر مشهور در موضوع «دعوت مخفیانه پیامبر اکرم(ص)» از نگاه قرآن کریم
نویسندگان:
صادقه یوسفی
،
محمدهادی یوسفی غروی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1399 شماره 3
چکیده:
در بیشتر کتابهای تاریخ اسلام شیعه و سنی دو عنوان «دعوت پنهانی» و «دعوت علنی» به چشم میخورد. دیدگاه مشهور مورخان تاریخ اسلام درباره روش دعوت پیامبر به دین اسلام چنین است که ایشان پس از بعثت مأمور به دعوت همگان نبود و ازاینرو تا سه سال دلهای آماده پذیرش حق را بهصورت پنهانی و خصوصی به اسلام فرامیخواند؛ سپس در مرحله دوم رسالت خویش با نزول آیه 214 سوره شعراء به دعوت خویشان پرداخت و پس از آن در مرحله سوم رسالت خویش با نزول آیه 94 سوره حجر مأمور به دعوت عمومی شد. این نظریه مشهور بر اخبار تاریخی و روایات تفسیری استوار است؛ اما ابهامات فراوانی را در پی دارد و با سیاق آیات، غرض سورههای مرتبط و سیر نزول قرآن سازگاری ندارد. اگر در واکاوی این نظریه مبتنی بر سه اصل عرضۀ روایات بر قرآن، روش تفسیر تنزیلی و لغتشناسی آیات و روایات راه بپیماییم، خواهیم دید که پیامبر از ابتدا به تبلیغ توحید پرداخته و بعد از گذشت حدود شش سال از بعثت مأمور به تثبیت جایگاه اجتماعی رسالت و اعلام رسمی تشکل مسلمانان شده است. این پژوهش که با روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از اسناد کتابخانهای تدوین شده، نشان میدهد برخلاف آنچه درباره مراحل گسترش اسلام در عصر نزول مشهور است که تاریخ اسلام در عهد مکی را به دو دوره دعوت پنهانی و آشکار تقسیم میکند، دعوت پیامبر از آغاز رسالت ایشان علنی بوده است.
در بیشتر کتابهای تاریخ اسلام شیعه و سنی دو عنوان «دعوت پنهانی» و «دعوت علنی» به چشم میخورد. دیدگاه مشهور مورخان تاریخ اسلام درباره روش دعوت پیامبر به دین اسلام چنین است که ایشان پس از بعثت مأمور به دعوت همگان نبود و ازاینرو تا سه سال دلهای آماده پذیرش حق را بهصورت پنهانی و خصوصی به اسلام فرامیخواند؛ سپس در مرحله دوم رسالت خویش با نزول آیه 214 سوره شعراء به دعوت خویشان پرداخت و پس از آن در مرحله سوم رسالت خویش با نزول آیه 94 سوره حجر مأمور به دعوت عمومی شد. این نظریه مشهور بر اخبار تاریخی و روایات تفسیری استوار است؛ اما ابهامات فراوانی را در پی دارد و با سیاق آیات، غرض سورههای مرتبط و سیر نزول قرآن سازگاری ندارد. اگر در واکاوی این نظریه مبتنی بر سه اصل عرضۀ روایات بر قرآن، روش تفسیر تنزیلی و لغتشناسی آیات و روایات راه بپیماییم، خواهیم دید که پیامبر از ابتدا به تبلیغ توحید پرداخته و بعد از گذشت حدود شش سال از بعثت مأمور به تثبیت جایگاه اجتماعی رسالت و اعلام رسمی تشکل مسلمانان شده است. این پژوهش که با روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از اسناد کتابخانهای تدوین شده، نشان میدهد برخلاف آنچه درباره مراحل گسترش اسلام در عصر نزول مشهور است که تاریخ اسلام در عهد مکی را به دو دوره دعوت پنهانی و آشکار تقسیم میکند، دعوت پیامبر از آغاز رسالت ایشان علنی بوده است.
واکاوی نظر مشهور در موضوع «دعوت مخفیانه پیامبر اکرم(ص)» از نگاه قرآن کریم
3/20/2020 12:00:00 AM
راهبردهای مقاومت پیامبر اکرم (ص) و جامعه ایمانی در برابر دشمنان از نگاه قرآن کریم
نویسنده:
سید محمد باقر موسوی اینجدان
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 1
ارزیابی نظریه جهاد دعوت با سنجه فعل پیامبر اکرم (ص)
نویسندگان:
محمد مروارید*
،
مجتبی الهی خراسانی
،
مقاله نشریه: فقه و اصول » سال 1399 دوره 52، شماره 3 (پاییز 1399)
اختیارات پیامبر اکرم(ص) در تشریع احکام الهی از نگاه فریقین
پایاننامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1390 - [پایان نامه دکترا]
مدارا در سیره پیامبر اکرم ص
نویسنده:
عبدالله مومنی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1398 شماره 169 رمضان ویژهنامه مناطق مشترک
منافقان عصر پیامبر اکرم (ص)
نویسنده:
رضا حمیدی
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1386 13و14 (ویژه پیامبر اعظم ص)