اصل سادگی و نقش آن در اثبات خداباوری بررسی تقریر سوئینبرن

نویسنده: ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392 شماره 71
چکیده:
سادگی یکی از مهمترین معیارهایی است که در فلسفه علم برای ارزیابی نظریههای علمی و ترجیح آنها بر یکدیگر به کار میرود. امروزه برخی از فیلسوفان دین مانند سوئینبرن با سرخوردگی از استدلالهای قیاسی و ترجیح استدلالهای استقرایی برای تأیید خداباوری، کوشیدهاند معیارهای مطرح در ارزیابی نظریههای علمی، از جمله معیار سادگی را برای ارزیابی خداباوری در برابر نظریههای رقیبی همچون طبیعتگرایی یا انسانگرایی به کار گیرند. در این مقاله، این تلاش را تبیین و بررسی و نقد کردهایم. اشکالهای مطرح در این رویکرد را در سه دسته اصلی آوردهایم. بیگمان این گام در مراحل آغازین است و هرچند تلاش کسانی مانند سوئینبرن بینقص نیست، میتوان در مراحل بعدی این بحث را غنیتر کرد.

نقش کاداستر در اثبات و احراز مالکیت

پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - 1390 - [کارشناسی ارشد]

بررسی اصل علیت و احکام آن در روایات امام علی علیه‌السلام

استاد راهنما: حسن عبدی ، استاد مشاور: محمد رضاپور ، پدیدآور: محسن رضایی استخروئیه ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1393 - [کارشناسی ارشد]

بررسی اصل علیت و احکام آن در روایات امام علی (ع)

نویسنده: محسن رضایی استخروئیه ، استاد راهنما: حسن عبدی ، استاد مشاور 1: محمد رضاپور ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

خداباوری و استحکام خانواده

نویسنده: صدیقه مدملی ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 9 ویژه نامه خانواده

بررسی عوامل مؤثر در کجروی و نقش خانواده در آن

کتاب: دفتر نشر معارف (وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها) - 1393

بررسی ماهیت حدیث جابر و جایگاه آن در اثبات نام دوازده امام (ع)

نویسنده: محمد غفوری* ،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت » سال 1396 پاييز و زمستان 1396 شماره4

بررسی ماهیت حدیث جابر و جایگاه آن در اثبات نام دوازده امام (ع)

نویسنده: محمد غفوری ،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1396 شماره 4

گزارش کتاب: الحاد و خداباوری

نویسنده: علی شهبازی ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1391 شماره 134
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397