راستگویی و تربیت در دوران کودکی و نوجوانی

نویسنده: ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 34
چکیده:
راستگویی در مقام یکی از ارزش‌های کلان اخلاق انسانی، در فرهنگ‌های مختلف تأیید شده و فارغ از تعینات مختلف ملی، مذهبی و فرهنگی، دغدغۀ طرفداران اخلاق از هر سنخ بوده است. در این میان، رویکردهای تربیتی ناظر بر نهادینه‌سازی راستگویی، مهم و البته تا حدی مبهم و مجمل بوده‌اند. نوشتار حاضر در پی آن است تا ارتباط راستی و تربیت را از دو منظر مختلف برقرار سازد. در منظر نخست، تربیت با هدف راستگویی صورت می‌پذیرد و در پی آن است تا راستگویی را در مقام هدفی تربیتی محقق سازد. در منظر دوم، راستگویی در مقام ضابطه‌ای نظام‌بخش، در پی آن است تا نظر و عمل تربیتی را به‌گونه‌ای سامان بخشد که مطابق با واقع باشد. در بخش نخست، هفت راهبرد برای نهادینه‌سازی راستگویی پیشنهاد شده است که بعضی بر سامان‌بخشی به فضای تربیت ناظرند و بعضی بر خود متربی. ازجمله این راهبردهای روشی می‌توان به ایجاد فضای امن روانی، الگوپردازی ناظر بر راستگویی، تقویت حقیقت‌جویی و تکیه ‌بر شواهد، تقویت حساسیت اخلاقی به دروغ و تقویت استدلال‌ورزی اخلاقی اشاره کرد. در بخش دوم نیز دربارۀ دو استعاره از تربیت در مقام استعاره‌های دور از واقعیت بحث شده و تعامل ناهم‌تراز، توصیفی واقع‌گرایانه از رابطۀ مربی و متربی به‌شمار آمده است.

رشد معنوی و اخلاقی در دوران کودکی و تأثیر آن در بزرگسالی: یک مقاله مروری

نویسنده: مجید جعفریان ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 36

در کوچه‌های نوجوانی

نویسنده: مهدیس حسینی ،
مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1391 شماره 275

در کوچه‌های نوجوانی

نویسنده: مهدیس حسینی ،
مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1391 شماره 272

در کوچه‌های نوجوانی

نویسنده: مهدیس حسینی ،
مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1391 شماره 276

پایان کودکی

نویسنده: سجاد جدیدی ،
کتاب: بوستان کتاب - 1397

در کوچه پس‌کوچه‌های نوجوانی

نویسنده: مهدیس حسینی ،
مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1392 شماره 287

در کوچه پس‌کوچه‌های نوجوانی

نویسنده: مهدیس حسینی ،
مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1392 شماره 288
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397