درآمدی بر سنت سازی امویان؛ مطالعه روندی- فرایندی روزه عاشورا
نویسنده:
احمد فلاح زاده
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1394 شماره 3 - پاییز 94 - مسلسل 63
چکیده:
سنت های اسلامی به مثابه ی سفارشی الاهی نخستین بار بوسیله رسول خدا در جامعه ی مسلمانان مطرح شد، این در حالی بود که هنوز ساختار اجتماعی سرزمینهای اسلامی، شاکله ای بیشتر عربی بود تا اسلامی. همین دیدگاه سبب شد تا خلفای سه گانه و در ادامه ی آنها، امویان، با شخصی شماری سنن نبوی بکوشند تا سنتهای جدیدی را به نام خود ثبت نمایند. فضای فکری شام و فرمانروایی طولانی مدت امویان در این سامان از یک سو و شیوه عربی ـ رومی آن هم بر همان مبناهای پذیرفته شده در مکه از سوی دیگر به یاری جایگاه قریشی بودنشان زمینه و مقدمات لازم برای سنت سازی امویان را فراهم کرد. چشم انداز قریشی ـ عربی و انتساب جعلی به پیامبر و بعدها بهره گیری از صحابه ی حدیث ساز، شیوه ی نویی را در سنت سازی بر مبنای حذف دوامدار فضایل اهل بیت و شخصیت بخشی به امویان در تاریخ اسلام ثبت کرد. این نوشتار یکی از نمونه های جعل سنن، یعنی روزه داری در عاشورا را در یک بررسی روندی-فرایندی، بر مبنای «نظریه ی پخش» در منابع تاریخی به جستجو نشسته تا ساختگی بودن جریان روزه عاشورا را مستند نماید.
سنت های اسلامی به مثابه ی سفارشی الاهی نخستین بار بوسیله رسول خدا در جامعه ی مسلمانان مطرح شد، این در حالی بود که هنوز ساختار اجتماعی سرزمینهای اسلامی، شاکله ای بیشتر عربی بود تا اسلامی. همین دیدگاه سبب شد تا خلفای سه گانه و در ادامه ی آنها، امویان، با شخصی شماری سنن نبوی بکوشند تا سنتهای جدیدی را به نام خود ثبت نمایند. فضای فکری شام و فرمانروایی طولانی مدت امویان در این سامان از یک سو و شیوه عربی ـ رومی آن هم بر همان مبناهای پذیرفته شده در مکه از سوی دیگر به یاری جایگاه قریشی بودنشان زمینه و مقدمات لازم برای سنت سازی امویان را فراهم کرد. چشم انداز قریشی ـ عربی و انتساب جعلی به پیامبر و بعدها بهره گیری از صحابه ی حدیث ساز، شیوه ی نویی را در سنت سازی بر مبنای حذف دوامدار فضایل اهل بیت و شخصیت بخشی به امویان در تاریخ اسلام ثبت کرد. این نوشتار یکی از نمونه های جعل سنن، یعنی روزه داری در عاشورا را در یک بررسی روندی-فرایندی، بر مبنای «نظریه ی پخش» در منابع تاریخی به جستجو نشسته تا ساختگی بودن جریان روزه عاشورا را مستند نماید.
درآمدی بر سنت سازی امویان؛ مطالعه روندی- فرایندی روزه عاشورا
3/21/2015 12:00:00 AM
جایگاه روزه عاشورا در فرهنگ اهل سنت شافعی
نویسنده:
احمد فلاح زاده
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1401 شماره دهم ویژه مناطق مشترک
درآمدی بر مطالعه انتقادی ملاصدرا
نویسنده:
علیرضا ذکاوتی قراگزلو
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1385 98-99
بررسی تاریخی روزه عاشورا در صدر اسلام
نویسندگان:
مهدی رفیعا
،
حمید رضا مطهری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1391 شماره 4 - زمستان 91 - مسلسل 52
بررسی تاریخی روزه عاشورا در صدر اسلام
نویسندگان:
حمیدرضا مطهری
،
مهدی رفیعا
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1391 زمستان 1391 شماره52
نگاه فرایندی به سنت های اجتماعی در سوره اسراء
نویسندگان:
حسن غفاری فر
،
صفورا سالاریه*
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1398 تابستان 1398 شماره 1
درآمدی بر فلسفه فقه دولت (فقه دولت سازی و دولت داری)
نویسندگان:
عباسعلی مشکانی سبزواری
،
نجف لکزایی
،
مقاله نشریه: گفتمان فقه حکومتی » سال 1398 سال 1398 - شماره گفتمان فقه حکومتی دوره جدید سال دوم بهار و تابستان 1398 شماره 4
دیدگاه معاصرین اهل سنت درباره رخداد عاشورا
دانشجو:
شهربانو نادری گرگری
، استاد مشاور:
سیدحسین فلاح زاده
، استاد راهنما:
عبدالمجید ناصری داوودی
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
بررسی تاثیر مبانی فکری انجمن حجتیه بر برداشت آنان از قیام عاشورا؛ مطالعه موردی کتاب رمز عاشورا
نویسندگان:
حمیدرضا مطهری
،
قاسم جلائی*
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1401 دوره 23، شماره 92 (زمستان 1401)
بررسی تأثیر مبانی فکری انجمن حجّتیه بر برداشت آنان از قیام عاشورا؛ مطالعه موردی کتاب رمز عاشورا
نویسندگان:
حمید رضا مطهری
،
قاسم جلائی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1402 شماره 4- زمستان 1401- مسلسل 92
درآمدی بر پاپیروس شناسی و مطالعه مصر در اوایل دوره اسلامی
نویسندگان:
لنارت سن دلیل
،
قدریه تاجبخش
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1386 شماره 2 - تابستان 86 - مسلسل 30