مفهوم شناسی احباط از منظر قرآن
نویسنده:
هادی رستگار مقدم
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 29-30
کلیدواژه:
احباط
،
تکفیر
،
گناهان کبیره
،
عقاید معتزله
،
مؤمن
،
ایمان
،
ملاک سنجش اعمال
،
عمل انسان
،
پاداش و عقاب
چکیده:
مقایسه نظرات متکلمان فرقههاى اسلامى در باب احباط با دیدگاه قرآن است. احباط در لغت به معناى باطل کردن، تباه ساختن و در اصطلاح، باطل شدن اعمال نیک با گناهان بزرگ و محو شدن پاداش اعمال پیشین با نتایج شوم گناهان پسین است. برخى از متکلمان معتزلى بر خلاف امامیه و گروهى از متکلمان اهل سنت، احباط را به صورت قاعدهاى کلى مىپذیرند. نویسنده پس از گزارشى از پیشینه تاریخى احباط به دیدگاه متکلمان شیعه و اهل سنّت اشاره کرده و دلایل موافقان احباط را گزارش کرده است. سپس زمینههاى احباط عمل، پیامدهاى احباط در دیدگاه معتزله، حقیقت ایمان و کفر و ملاک و معیار سنجش اعمال را به تفصیل مورد بحث قرار داده و در پایان از آیات قرآن نتیجه گرفته است که اگر انسان حسنهاى انجام دهد و یا سیئهاى مرتکب شود، نتیجه آن را خواهد دید. و اگر کبیره انجام دهد از ایمان خارج نمىشود. در منطق قرآن احباط مربوط به کسانى است که در برابر احکام الهى ایستادهاند و جحود و سرپیچى دارند، امّا احباط براى مؤمنان هرگز مطرح نیست. بنابراین احباط به آن معنى که معتزله اعتقاد دارند باطل است.
مقایسه نظرات متکلمان فرقههاى اسلامى در باب احباط با دیدگاه قرآن است. احباط در لغت به معناى باطل کردن، تباه ساختن و در اصطلاح، باطل شدن اعمال نیک با گناهان بزرگ و محو شدن پاداش اعمال پیشین با نتایج شوم گناهان پسین است. برخى از متکلمان معتزلى بر خلاف امامیه و گروهى از متکلمان اهل سنت، احباط را به صورت قاعدهاى کلى مىپذیرند. نویسنده پس از گزارشى از پیشینه تاریخى احباط به دیدگاه متکلمان شیعه و اهل سنّت اشاره کرده و دلایل موافقان احباط را گزارش کرده است. سپس زمینههاى احباط عمل، پیامدهاى احباط در دیدگاه معتزله، حقیقت ایمان و کفر و ملاک و معیار سنجش اعمال را به تفصیل مورد بحث قرار داده و در پایان از آیات قرآن نتیجه گرفته است که اگر انسان حسنهاى انجام دهد و یا سیئهاى مرتکب شود، نتیجه آن را خواهد دید. و اگر کبیره انجام دهد از ایمان خارج نمىشود. در منطق قرآن احباط مربوط به کسانى است که در برابر احکام الهى ایستادهاند و جحود و سرپیچى دارند، امّا احباط براى مؤمنان هرگز مطرح نیست. بنابراین احباط به آن معنى که معتزله اعتقاد دارند باطل است.
مفهوم شناسی احباط از منظر قرآن
3/21/2002 12:00:00 AM
جستاری در مفهوم شناسی«زیغ» از منظر قرآن و سنت
نویسنده:
محمد صادق حسینی سرشت
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1387 14.13
سیاست از منظر قرآن
ارائه دهنده:
نجف لک زایی
،
علیرضا صدرا
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1389
تعریف خانواده از منظر قرآن
نویسندگان:
سید موسی حسینی
،
فاطمه صدر طباطبایی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1380 27-28
ادیان الهی از منظر قرآن
نویسندگان:
مجید مرادی
،
محمد ایوب
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 شماره 31
نسبیت فرهنگى از منظر قرآن
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 شماره 33
خیرخواهی از منظر قرآن کریم
نویسنده:
محمدعلی محمدی*
،
مقاله نشریه: نشریه ره توشه » سال 1402 دوره 4، شماره 13 (بهار 1402)