مفهوم‏ شناسی احباط از منظر قرآن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 29-30
چکیده:
 مقایسه نظرات متکلمان فرقه‌هاى اسلامى در باب احباط با دیدگاه قرآن است. احباط در لغت به معناى باطل کردن، تباه ساختن و در اصطلاح، باطل شدن اعمال نیک با گناهان بزرگ و محو شدن پاداش اعمال پیشین با نتایج شوم گناهان پسین است. برخى از متکلمان معتزلى بر خلاف امامیه و گروهى از متکلمان اهل سنت، احباط را به صورت قاعده‌اى کلى مى‌پذیرند. نویسنده پس از گزارشى از پیشینه تاریخى احباط به دیدگاه متکلمان شیعه و اهل سنّت اشاره کرده و دلایل موافقان احباط را گزارش کرده است. سپس زمینه‌هاى احباط عمل، پیامدهاى احباط در دیدگاه معتزله، حقیقت ایمان و کفر و ملاک و معیار سنجش اعمال را به تفصیل مورد بحث قرار داده و در پایان از آیات قرآن نتیجه گرفته است که اگر انسان حسنه‌اى انجام دهد و یا سیئه‌اى مرتکب شود، نتیجه آن را خواهد دید. و اگر کبیره انجام دهد از ایمان خارج نمى‌شود. در منطق قرآن احباط مربوط به کسانى است که در برابر احکام الهى ایستاده‌اند و جحود و سرپیچى دارند، امّا احباط براى مؤمنان هرگز مطرح نیست. بنابراین احباط به آن معنى که معتزله اعتقاد دارند باطل است.

آسیب شناسی قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1392 شماره 62 - تابستان 92

جستاری در مفهوم شناسی«زیغ» از منظر قرآن و سنت

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1387 14.13

سیاست از منظر قرآن

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » نشست علمی - 1389

نجات شناسی از منظر ادیان ابراهیمی

نویسنده: حسن طالبی کهدوی ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1383 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

تعریف خانواده از منظر قرآن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1380 27-28

ادیان الهی از منظر قرآن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 شماره 31

نسبیت فرهنگى از منظر قرآن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 شماره 33

خیرخواهی از منظر قرآن کریم

نویسنده: محمدعلی محمدی* ،
مقاله نشریه: نشریه ره توشه » سال 1402 دوره 4، شماره 13 (بهار 1402)

خیرخواهی از منظر قرآن کریم

نویسنده: محمد علی محمدی ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 13
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397