مبانی نظری «فنا» از نظر امام خمینی(قدّس سرّه) و مایستر اکهارت
نویسنده:
ابوعلی عبدالقادر محمدی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 100
چکیده:
امام خمینی(قدّس سرّه) و مایستر اکهارت، دو تن از عارفان مشهور مسلمان و مسیحی هستند و در تفکر عرفانی آنها نفس سالک درنهایت در وجود خداوند فانی میشود. بر این اساس، در مقاله پیش رو به این پرسش پرداختهایم که آیا آموزۀ فنا در آرای این دو متفکر مبانی مشترکی دارد؟ بررسی تطبیقیِ تفکر آنها به صورت تحلیلی- استنباطی و با هدف شناخت چیستی فنای نفس صورت گرفته است. تجرد نفس مبنای مشترک در آرای این دو اندیشمند است که زمینۀ تبیین فنای معرفتی نفس را فراهم میآورد. سفر نفس در آرای امام خمینی(قدّس سرّه) و اکهارت با قدم عشق آغاز میشود. از نظر امام خمینی(قدّس سرّه)با تجلّی الوهیت (در مقام احدیت)، فنا و تحول در نفس سالک رخ میدهد؛ درحالیکه فنا نزد اکهارت در مرتبۀ واحد که فراتر از مرتبۀ الوهیت و فراتر از مرتبۀ وجود است صورت میگیرد. به هر حال تجلّی الوهیت و شهود آفریدگار در مرتبۀ الوهیت یا در مرتبۀ واحدِ اکهارتی که از نظر امام خمینی(قدّس سرّه) مرتبۀ تعین الهی و واحدیت است، رخ میدهد؛ بنابراین فنا تحول معرفتی و وجودی نفس و تأثیرپذیری آن از اسما و صفات الهی است؛ نه نابودی نفس. رهاورد مهم فنای نفس، «شهود وحدت وجود» در آراء این دو متفکر است و تهیوارگی نفس از غیرخداوند به هنگام شهود دیگر نتیجۀ بنیادی به شمار میآید.
امام خمینی(قدّس سرّه) و مایستر اکهارت، دو تن از عارفان مشهور مسلمان و مسیحی هستند و در تفکر عرفانی آنها نفس سالک درنهایت در وجود خداوند فانی میشود. بر این اساس، در مقاله پیش رو به این پرسش پرداختهایم که آیا آموزۀ فنا در آرای این دو متفکر مبانی مشترکی دارد؟ بررسی تطبیقیِ تفکر آنها به صورت تحلیلی- استنباطی و با هدف شناخت چیستی فنای نفس صورت گرفته است. تجرد نفس مبنای مشترک در آرای این دو اندیشمند است که زمینۀ تبیین فنای معرفتی نفس را فراهم میآورد. سفر نفس در آرای امام خمینی(قدّس سرّه) و اکهارت با قدم عشق آغاز میشود. از نظر امام خمینی(قدّس سرّه)با تجلّی الوهیت (در مقام احدیت)، فنا و تحول در نفس سالک رخ میدهد؛ درحالیکه فنا نزد اکهارت در مرتبۀ واحد که فراتر از مرتبۀ الوهیت و فراتر از مرتبۀ وجود است صورت میگیرد. به هر حال تجلّی الوهیت و شهود آفریدگار در مرتبۀ الوهیت یا در مرتبۀ واحدِ اکهارتی که از نظر امام خمینی(قدّس سرّه) مرتبۀ تعین الهی و واحدیت است، رخ میدهد؛ بنابراین فنا تحول معرفتی و وجودی نفس و تأثیرپذیری آن از اسما و صفات الهی است؛ نه نابودی نفس. رهاورد مهم فنای نفس، «شهود وحدت وجود» در آراء این دو متفکر است و تهیوارگی نفس از غیرخداوند به هنگام شهود دیگر نتیجۀ بنیادی به شمار میآید.
مبانی نظری «فنا» از نظر امام خمینی(قدّس سرّه) و مایستر اکهارت
3/20/2020 12:00:00 AM
وحدت از دیدگاه امام خمینى قدس سره
نویسنده:
محمد خردمند
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79
یاد داشتها و خاطراتى از امام خمینى قدّس سرّه
نویسنده:
محمدحسن رحیمیان
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1388 شماره 2
یاد داشتها و خاطراتى از امام خمینى قدّس سرّه
نویسنده:
محمدحسن رحیمیان
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1388 شماره 14