بازی و تربیت کودک (نگاهی اسلامی به تربیت کودک از طریق بازی)
نویسنده:
محدثه یوسفی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 28 - زمستان 1395
چکیده:
مسئله تربیت کودک از دیرباز جزء موضوعات اساسی و بنیادی در محافل علمی بوده است چرا که شالوده و سنگ بنای یک جامعه سالم، بالنده و پویا با تعلیم و تربیت درست شکل میگیرد. از این رو سلامت و بقای جامعه وابسته به تربیت شایسته کودکان برای یک زندگی سعادتمند و موفق است. مسئله تربیت در اسلام آنچنان از اهمیت برخوردار است که یکی از حقوق فرزند بر گردن والدین را پرورش و تربیت صحیح او میداند و برای تعلیم و تربیت کودک برنامهای جامع و هماهنگ با فطرت او قرار داده است. حال سوال اینجاست که برای این تربیت صحیح اسلام چه ساز و کاری را پیشنهاد میکند؟ در این نوشته تلاش شده است با بررسی اصول و مبانی تعلیم تربیت و نظریات بازی از دیدگاه اندیشمندان، به اصول حاکم بر تربیت کودک و چیستی بازی کودکان دست یابد. در پایان از تناظر اصول تربیت و بازی کودکان، نتیجه میگیرد که از نظر اسلام، بازی بهترین مکانیسم تربیت کودک است و مجهز به ویژگیهای تربیتی نظیر شکل دهنده هویت و شخصیت کودک، هدایت شده و هدفمند، آزاد، پرورش دهنده خلاقیت، خردورز و تناسب گر است که کودک را در جهت ظهور عواطف و احساسات، تواناییها و استعدادها، حفظ کرامت، شناخت و افزایش آگاهی و معرفت کودک و رشد فردی و اجتماعی او یاری میدهد.
مسئله تربیت کودک از دیرباز جزء موضوعات اساسی و بنیادی در محافل علمی بوده است چرا که شالوده و سنگ بنای یک جامعه سالم، بالنده و پویا با تعلیم و تربیت درست شکل میگیرد. از این رو سلامت و بقای جامعه وابسته به تربیت شایسته کودکان برای یک زندگی سعادتمند و موفق است. مسئله تربیت در اسلام آنچنان از اهمیت برخوردار است که یکی از حقوق فرزند بر گردن والدین را پرورش و تربیت صحیح او میداند و برای تعلیم و تربیت کودک برنامهای جامع و هماهنگ با فطرت او قرار داده است. حال سوال اینجاست که برای این تربیت صحیح اسلام چه ساز و کاری را پیشنهاد میکند؟ در این نوشته تلاش شده است با بررسی اصول و مبانی تعلیم تربیت و نظریات بازی از دیدگاه اندیشمندان، به اصول حاکم بر تربیت کودک و چیستی بازی کودکان دست یابد. در پایان از تناظر اصول تربیت و بازی کودکان، نتیجه میگیرد که از نظر اسلام، بازی بهترین مکانیسم تربیت کودک است و مجهز به ویژگیهای تربیتی نظیر شکل دهنده هویت و شخصیت کودک، هدایت شده و هدفمند، آزاد، پرورش دهنده خلاقیت، خردورز و تناسب گر است که کودک را در جهت ظهور عواطف و احساسات، تواناییها و استعدادها، حفظ کرامت، شناخت و افزایش آگاهی و معرفت کودک و رشد فردی و اجتماعی او یاری میدهد.
بازی و تربیت کودک (نگاهی اسلامی به تربیت کودک از طریق بازی)
3/20/2016 12:00:00 AM
اسباب بازى براى کودک دلبند شما
نویسنده:
دیوانی پگاه امیر
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1382 شماره 140
بازی و نقش آن در رشد اجتماعی کودک
نویسنده:
سیف معصومه محمدی
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1392 شماره 257
توجه به فقرزدایى از طریق اعتبارات خرد
نویسنده:
فریبا شیرازی
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1376 شماره 63