بایسته‌‏هاى آموزشى در حوزه کلامى

نویسنده: ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1375 شماره 9
چکیده:
براى روشن شدن برنامه آموزش کلام در حوزه، ابتدا باید انتظارات خود را از علم کلام مشخص کنیم و بگوییم چه وظایفى را بر دوش متکلمان مى‏گذاریم و ضرورت وجود رشته کلام، بلکه حوزه کلامى، چیست. اما این مطلبى است که در اینجا نمى توانیم به تفصیل بدان بپردازیم; به ناچار به اشاره‏هایى کوتاه بسنده کرده، تفصیل بیشتر را به مجالى دیگر وامى‏نهیم.
به محض این که از ضرورت علم کلام سخن به میان مى‏آید، ذهن متوجه وجود شبهاتى مى‏شود که معارف دینى را مورد هجوم قرار داده‏اند. این امر چندان هم بى‏دلیل نیست; گذشته علم کلام شاهد صادقى است‏بر این مدعا که به ظن قوى منشا پیدایش این علم، مبارزه‏هاى فکرى گروههاى متخاصم در جامعه اسلامى پس از رحلت پیامبر اسلام(ص) علیه یکدیگر بوده است. در چنین حالتى هر یک از طرفین ناچار مى شده که از تفکر و نوع برداشت‏خود از دین دفاع کند. بتدریج اشخاصى در جهان اسلام پیدا شدند که در دفاع از عقاید خود تخصص یافتند و بعدها به یکى از دلایل ذیل مانند این که ایشان درباره کلام خدا یعنى قرآن و یا در مورد مسائل اعتقادى بحث مى‏کردند که خود آن بحثها از جنس کلام بودند، یا به دلیل این که متکلمان سخن خود را با عبارت «کلام فى...» آغاز مى‏کردند و...، نام این دسته افراد را متکلم و نام علم آنها را کلام گذاشتند.

نگرشى به متون آموزشى حوزه

مقاله نشریه: حوزه » سال 1372 شماره 55

علامة عسکری و تحول در نظام آموزشی حوزه

نویسنده: سید رضا موسوی ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1388 23.24

نگاهى به بررسیهاى کلامى و معرفتى در مجله حوزه

نویسنده: عباس مخلصی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1384 شماره 132-131

آسیب‏شناسى نظام آموزشى حوزه و ارائه راهکارها

نویسنده: ا عبدالله پور ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1387 شماره 145

نیم نگاهی به نظام آموزشی حوزة خواهران

نویسنده: فهیمه رئوف ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1388 23.24

نظریه تجسم عمل و کاربردهای کلامیِ آن در حوزه معاد

نویسنده: رحیم دهقان ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 100
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397