مکتوب شدن تعالیم شفاهی در طریقه چشتیه متقدّم
نویسندگان:
کارل ارنست
،
مسعود فریامنش
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1393 شماره 148
کلیدواژه:
ادبیات ملفوظات
،
چشتی
،
نظام الدین اولیا
،
تعالیم شفاهی
،
تصوف
،
ملفوظات
،
تعالیم صوفیانه
،
صوفیه
،
تعالیم صوفیه
،
متن مکتوب
،
طریقه چشتیه
،
چشتیان
چکیده:
در اواخر قرن ششم قمری هنگامی که بیشتر طریقههای صوفیانه بزرگ در نواحی مختلف جهان اسلام در حال شکلگیری بودند، طریقة چشتیه نخست در هند پا گرفت. خاستگاه طریقة چشتیه، شهر چشت در افغانستان بود. به مرور، تعالیم شفاهی چشتیان، آنگونه که در «ملفوظات» بروز یافته است، قالب مکتوب معتبری یافت. گذر از قالب شفاهی به قالب مکتوب در سبکهای ادبی گوناگونی انعکاس یافت که با مخاطبان متفاوت تناسب داشت. دلیل اصلی رواج آغازین متون ملفوظات، توفیقی است که در شرح تعالیم صوفیه داشته اند. نویسنده در نوشتار حاضر ابتدا بحث گذر از تعالیم شفاهی به متن مکتوب در تصوف را مورد واکاوی قرار می دهد. سپس در خصوص گسترش بنیان ادبیات ملفوظات چشتی مطالبی ارائه می نماید. در این زمینه، به وصف گفتارهای نظام الدین اولیا و مقایسه آن ها با گفتارهای دو تن از مریدانش، چراغ دهلی و برهان الدین غریب می پردازد. از این رو، با تحلیل این متون (ملفوظات اصیل) به فهم بیشتر پیرامون گسترش ادبیات ملفوظات، یاری می رساند.
در اواخر قرن ششم قمری هنگامی که بیشتر طریقههای صوفیانه بزرگ در نواحی مختلف جهان اسلام در حال شکلگیری بودند، طریقة چشتیه نخست در هند پا گرفت. خاستگاه طریقة چشتیه، شهر چشت در افغانستان بود. به مرور، تعالیم شفاهی چشتیان، آنگونه که در «ملفوظات» بروز یافته است، قالب مکتوب معتبری یافت. گذر از قالب شفاهی به قالب مکتوب در سبکهای ادبی گوناگونی انعکاس یافت که با مخاطبان متفاوت تناسب داشت. دلیل اصلی رواج آغازین متون ملفوظات، توفیقی است که در شرح تعالیم صوفیه داشته اند. نویسنده در نوشتار حاضر ابتدا بحث گذر از تعالیم شفاهی به متن مکتوب در تصوف را مورد واکاوی قرار می دهد. سپس در خصوص گسترش بنیان ادبیات ملفوظات چشتی مطالبی ارائه می نماید. در این زمینه، به وصف گفتارهای نظام الدین اولیا و مقایسه آن ها با گفتارهای دو تن از مریدانش، چراغ دهلی و برهان الدین غریب می پردازد. از این رو، با تحلیل این متون (ملفوظات اصیل) به فهم بیشتر پیرامون گسترش ادبیات ملفوظات، یاری می رساند.
مکتوب شدن تعالیم شفاهی در طریقه چشتیه متقدّم
3/21/2014 12:00:00 AM
سیرهنگاری جابر بن عبدالله انصاری؛ شفاهی یا مکتوب؟
نویسنده:
محمد رضا هدایت پناه
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 82
سلسله مراتب در تعالیم دین
نویسنده:
عبدالرحیم سلیمانی*
،
مقاله نشریه: پرتو وحی » سال 1398 دوره 6، شماره 1 (بهار و تابستان 1398)
میراث مکتوب رضوی
نویسندگان:
سید مصطفی مطهری
،
رضا یاری نیا
،
کتاب: موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث - 1395
شادى و غم در تعالیم اسلامى
نویسنده:
پور محمدرضا مصطفى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1388 شماره 14
حکمت تکالیف و حقوق در تعالیم اسلامى
نویسنده:
آملى عبدالله جوادى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 291