مکتوب شدن تعالیم شفاهی در طریقه چشتیه متقدّم

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1393 شماره 148
چکیده:
در اواخر قرن ششم قمری هنگامی که بیشتر طریقه‌های صوفیانه بزرگ در نواحی مختلف جهان اسلام در حال شکل‌گیری بودند، طریقة چشتیه نخست در هند پا گرفت. خاستگاه طریقة چشتیه، شهر چشت در افغانستان بود. به مرور، تعالیم شفاهی چشتیان، آنگونه که در «ملفوظات» بروز یافته است، قالب مکتوب معتبری یافت. گذر از قالب شفاهی به قالب مکتوب در سبک‌های ادبی گوناگونی انعکاس یافت که با مخاطبان متفاوت تناسب داشت. دلیل اصلی رواج آغازین متون ملفوظات، توفیقی است که در شرح تعالیم صوفیه داشته اند. نویسنده در نوشتار حاضر ابتدا بحث گذر از تعالیم شفاهی به متن مکتوب در تصوف را مورد واکاوی قرار می دهد. سپس در خصوص گسترش بنیان ادبیات ملفوظات چشتی مطالبی ارائه می نماید. در این زمینه، به وصف گفتارهای نظام الدین اولیا و مقایسه آن ها با گفتارهای دو تن از مریدانش، چراغ دهلی و برهان الدین غریب می پردازد. از این رو، با تحلیل این متون (ملفوظات اصیل) به فهم بیشتر پیرامون گسترش ادبیات ملفوظات، یاری می رساند.

سیره‌نگاری جابر بن عبدالله انصاری؛ شفاهی یا مکتوب؟

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 82

تعالیم ملاّصدرا

نویسنده: سید حسین نصر ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1378 شماره 92

سلسله مراتب در تعالیم دین

مقاله نشریه: پرتو وحی » سال 1398 دوره 6، شماره 1 (بهار و تابستان 1398)

میراث مکتوب رضوی

کتاب: موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث - 1395

شادى و غم در تعالیم اسلامى

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1388 شماره 14

نمایی از تاریخ شفاهی دفتر

مقاله نشریه: حوزه » سال 1397 3.4

نقش حیوانات در تعالیم دینی و عرفانی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1382 شماره 81

حکمت تکالیف و حقوق در تعالیم اسلامى‏

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 291
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397