سیمای انسان در عالم برزخ (1)
نویسنده:
مصطفی آزادیان
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1394 شماره 137 رمضان
چکیده:
یکی از مسائلی که عموم مردم درباره آن میپرسند، این است که بعد از مرگ، چه اوضاع و احوالی پیش روی انسان است و پس از دنیا چگونه زندگی خواهیم کرد؟ مطابق آیات قرآن کریم و روایات معتبر اسلامی، بعد از حیات دنیوی، دو عالم دیگر وجود دارد: عالم برزخ و عالم قیامت. عالم برزخ، بلافاصله پس از مرگ شروع میشود و تا روز قیامت ادامه دارد؛ اما زمان وقوع عالم قیامت را کسی جز خداوند نمیداند.[1] جهان برزخ، همانند دنیا پایانیافتنی است و با برپایی روز رستاخیز و قیامت به انتها میرسد؛ اما عالم قیامت، جاودانه و ابدی است.[2] حقیقت زندگی برزخی، به طور کامل برایمان روشن نیست؛ چراکه مرتبهای بالاتر از این جهان است و اطلاع ما از آن، در همان حدی است که قرآن و روایات بیان میکنند.[3] از وظایف مهم مؤمنان، چارهاندیشی برای عالم برزخ است. امام صادق(ع) میفرماید: «وَ الله مَا اَخَافُ عَلَیکُم اِلاَّ البَرزَخَ فَأمَّا إِذَا صَارَ الاَمر إِلَینَا فَنَحنُ اَولَی بِکُم؛[4] به خدا قسم! نمیترسم برای شما، مگر از بابت برزخ. پس آنگاه که امور به دست ما سپرده شد، ما بر شما اَولی هستیم.» حدیث، اشاره میکند که مؤمنان در قیامت مشمول شفاعت پیامبر اعظم(ص) و امامان معصوم(ع) قرار میگیرند؛ ولى حساب برزخ، کاملاً جداست.[5] [1]. احزاب، آیه 66؛ اعراف، آیه 187. [2]. مرتضی مطهری، مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج 2، ص 514. [3]. جعفر سبحانی، منشور عقاید امامیه، ص 190. [4]. مجلسی، بحار الأنوار، ج 6، ص 214. [5]. مکارم شیرازی و همکاران، پیام قرآن، ج 5، ص 459.
یکی از مسائلی که عموم مردم درباره آن میپرسند، این است که بعد از مرگ، چه اوضاع و احوالی پیش روی انسان است و پس از دنیا چگونه زندگی خواهیم کرد؟ مطابق آیات قرآن کریم و روایات معتبر اسلامی، بعد از حیات دنیوی، دو عالم دیگر وجود دارد: عالم برزخ و عالم قیامت. عالم برزخ، بلافاصله پس از مرگ شروع میشود و تا روز قیامت ادامه دارد؛ اما زمان وقوع عالم قیامت را کسی جز خداوند نمیداند.[1] جهان برزخ، همانند دنیا پایانیافتنی است و با برپایی روز رستاخیز و قیامت به انتها میرسد؛ اما عالم قیامت، جاودانه و ابدی است.[2] حقیقت زندگی برزخی، به طور کامل برایمان روشن نیست؛ چراکه مرتبهای بالاتر از این جهان است و اطلاع ما از آن، در همان حدی است که قرآن و روایات بیان میکنند.[3] از وظایف مهم مؤمنان، چارهاندیشی برای عالم برزخ است. امام صادق(ع) میفرماید: «وَ الله مَا اَخَافُ عَلَیکُم اِلاَّ البَرزَخَ فَأمَّا إِذَا صَارَ الاَمر إِلَینَا فَنَحنُ اَولَی بِکُم؛[4] به خدا قسم! نمیترسم برای شما، مگر از بابت برزخ. پس آنگاه که امور به دست ما سپرده شد، ما بر شما اَولی هستیم.» حدیث، اشاره میکند که مؤمنان در قیامت مشمول شفاعت پیامبر اعظم(ص) و امامان معصوم(ع) قرار میگیرند؛ ولى حساب برزخ، کاملاً جداست.[5] [1]. احزاب، آیه 66؛ اعراف، آیه 187. [2]. مرتضی مطهری، مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج 2، ص 514. [3]. جعفر سبحانی، منشور عقاید امامیه، ص 190. [4]. مجلسی، بحار الأنوار، ج 6، ص 214. [5]. مکارم شیرازی و همکاران، پیام قرآن، ج 5، ص 459.
سیمای انسان در عالم برزخ (1)
3/21/2015 12:00:00 AM
سیمای انسان در عالم برزخ (2)
نویسنده:
مصطفی آزادیان
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1394 شماره 137 رمضان
عالم برزخ؛ چیستی و ویژگیها
نویسنده:
نرگس محمودزاده
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1392 شماره 116 رمضان
استکمال برزخی و اختیار در عالم برزخ
نویسنده:
احمد رضا هنری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 60
واکاوی عالم برزخ در اندیشه ابن عربی
نویسنده:
اکبر اسد علیزاده
،
مقاله نشریه: نشریه کلام پژوهی » سال 1401 دوره 1، شماره 2 (پاییز و زمستان 1401)
سیمای مجرمان در عالم آخرت
نویسنده:
اکبر اسدعلیزاده
،
مقاله نشریه: مبلغان » سال 1393 شهريور - مهر 1393 شماره181
سیمای مجرمان در عالم آجرت
نویسنده:
اکبر اسدعلیزاده
،
مقاله نشریه: مبلغان » سال 1393 مرداد و شهريور 1393 شماره180
سیمای مومنان در عالم آخرت
نویسنده:
اکبر اسدعلیزاده
،
مقاله نشریه: مبلغان » سال 1393 ارديبهشت - خرداد 1393 شماره177
بررسی تطبیقی عالم مثال و برزخ
نویسنده:
سحر خیابانی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1397 شماره 34- تابستان 1397