معنا، حضور و خدای زنده در جست‌وجوی تفسیرِ «المعنی هو اللّه»

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1399 شماره 185
چکیده:
در مقالات شمس تبریزی، در دو جا از دو تحریر مختلف، عبارتی کوتاه هست که در آن «معنا» همان «خدا» دانسته شده است. همین عبارت را مولوی نیز در مثنوی معنوی از قول «شیخ دین» آورده است و مضمون آن نیز بارها در معارف بهاء ولد تکرار شده است. در مقالۀ حاضر، نویسنده پس از مرور پیشینۀ تحقیق‌ها و تفسیرها دربارۀ گویندۀ آن عبارت و معنای آن، با طرح و شرح بخش‌هایی از نوشته‌های مستملی در شرح تعرّف، هجویری در کشف المحجوب و ناصرخسرو در زادالمسافر از یک‌سو و نیم‌نگاهی به نظریه‌ها و مفهوم‌پردازی‌های دریدا، آلستون و ویتگنشتاین از سوی دیگر، کوشیده است زمینۀ تفسیری دقیق‌تر از عبارت «المعنی هو اللّه» را فراهم ‌آورد. چنان‌که در مقالۀ حاضر شرح داده شده، عبارت مذکور مبتنی بر یک تلقی از مفاهیمِ دلالت و معناست و بهاء ولد، شمس و مولانا مخاطبانشان را به «حضورِ» خدا در جهان هستی توجه می‌دهند.  

در حضور مولانا: سیاحتى در عالم معنا

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1401 شماره 193

خداى عرفان و خداى فلسفه

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 22-21

زنده نگهداشتن یوم الله 12فروردین

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1370 شماره 112

خدای تأثرپذیر و خدای تغیّرناپذیر: سازگاری یا ناسازگاری؟

نویسنده: میثم مولایی ،
مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1396 شماره 3

خدای حاضر و ناظر

نویسنده: مهدی شجریان ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 16

معنا و ماهیت روح در قرآن از منظر تفسیر مناهج البیان

مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1396 بهار 1396 شماره16

با امام ره در تفسیر بسم الله

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1382 شماره 79

در حضور باران

نویسنده: مریم جهانگشته ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1391 شماره 248

گلگشتى در بوستان معنا

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1381 شماره 131
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397