معرفت تاریخی و عینیت تاریخ از نظرگاه مقریزی
نویسندگان:
صادق آئینه وند
،
زهرا روح اللهی امیری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1391 شماره 4 - زمستان 91 - مسلسل 52
چکیده:
پرسش از امکان معرفت تاریخی و عینیت تاریخ یکی از دغدغههای مهم فیلسوفان انتقادی تاریخ در گذشته و امروز بوده است. این پرسش که ارتباط مستقیم با مقوله علمیت تاریخ دارد خواستار آن است که تاریخ باید فارغ از هرگونه نگاه شخصی و ارزشی عرضه گردد و در این صورت است که میتواند در جایگاه علمی قرار گیرد. بنابراین اهمیت این موضوع با بررسی آثار تاریخی مورخان مسلمان به جهت واکاوی مفهوم عینیت تاریخ و امکان معرفت تاریخی مورد اهتمام نویسنده قرار گرفت. مفاهیمی چون امکان معرفت تاریخی و عینیت تاریخ و مباحثی چون دخالت ارزشها و گزینش در تاریخ، چارچوب این تحقیق را تشکیل میدهند. نویسنده در این مقاله بر آن است تا به بررسی دیدگاه تقیالدین مقریزی (م. 845) در قالب مفاهیم گفته شده بپردازد. در پژوهش انجام شده مشخص گردید مقریزی حصول شناخت تاریخی را امکانپذیر میداند و راه وصول آنرا محدود به ابزارهای مادی و حسی نمیداند. از طرف دیگر از دادههای مقریزی چنین بر میآید که عینیت فارغ از ارزش گذاری محال است اما نه به بهای تأثیر ارزشها برای تحریف یا همسو سازی تاریخ با پیش فرضهای مقبول مورخ.
پرسش از امکان معرفت تاریخی و عینیت تاریخ یکی از دغدغههای مهم فیلسوفان انتقادی تاریخ در گذشته و امروز بوده است. این پرسش که ارتباط مستقیم با مقوله علمیت تاریخ دارد خواستار آن است که تاریخ باید فارغ از هرگونه نگاه شخصی و ارزشی عرضه گردد و در این صورت است که میتواند در جایگاه علمی قرار گیرد. بنابراین اهمیت این موضوع با بررسی آثار تاریخی مورخان مسلمان به جهت واکاوی مفهوم عینیت تاریخ و امکان معرفت تاریخی مورد اهتمام نویسنده قرار گرفت. مفاهیمی چون امکان معرفت تاریخی و عینیت تاریخ و مباحثی چون دخالت ارزشها و گزینش در تاریخ، چارچوب این تحقیق را تشکیل میدهند. نویسنده در این مقاله بر آن است تا به بررسی دیدگاه تقیالدین مقریزی (م. 845) در قالب مفاهیم گفته شده بپردازد. در پژوهش انجام شده مشخص گردید مقریزی حصول شناخت تاریخی را امکانپذیر میداند و راه وصول آنرا محدود به ابزارهای مادی و حسی نمیداند. از طرف دیگر از دادههای مقریزی چنین بر میآید که عینیت فارغ از ارزش گذاری محال است اما نه به بهای تأثیر ارزشها برای تحریف یا همسو سازی تاریخ با پیش فرضهای مقبول مورخ.
معرفت تاریخی و عینیت تاریخ از نظرگاه مقریزی
3/20/2012 12:00:00 AM
معرفت دینی و معرفت تاریخی
نویسنده:
سیدحسین فلاح زاده
،
مقاله نشریه: قبسات » سال 1387 پاييز 1387 شماره49
درآمدی بر حقیقت و عینیت تاریخی در نهج البلاغه
نویسندگان:
قدسیه خدامی
،
محسن الویری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1389 شماره 3 و 4 - پاییز و زمستان 89 - مسلسل 43 و 44
مباحث معرفتی تاریخ از دیدگاه آیتالله معرفت
نویسنده:
حوراء بحرانی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 45- بهار 1400
مکتب هاى تاریخى و تجددگرایى تاریخ
نویسنده:
حسن حضرتی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1379 شماره 4 - زمستان - مسلسل 4
تأثیر بحران اقتصادی عصر فاطمی از نگاه مقریزی
نویسنده:
عبدالله ناصری طاهری
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1372 شماره 21
سنتهای الهی و رویدادهای تاریخ؛ بررسی موردی دیدگاه مقریزی در اغاثة الامة بکشف الغمه
نویسنده:
زهرا روح اللهی امیری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1388 شماره 2 - تابستان 88 - مسلسل 38
انسان مختار، انسان کاسب،؟! بررسی اندیشه مقریزی در تاریخنگاری تقابل یا تطابق دیدگاه کلامی بر اندیشه تاریخی؟ بررسی موردی تقی الدین علی مقریزی
نویسندگان:
زهرا روح الهی امیری*
،
محسن الویری
،
مقاله نشریه: مطالعات تاریخ اسلام » سال 1398 بهار 1398 شماره40
ماهیت عمق وفضای محاذی زمین از حیث «عینیت»، «حق» و «منفعت»
نویسندگان:
لقمان رضانژاد
،
محمد رسول آهنگران
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1400 شماره 1