مسئله شر، علم مدرن و خداناباوری «بررسی انتقادی استفاده از علم مدرن در تقویت خداناباوری»

نویسنده: ،
مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1399 شماره 9
چکیده:
در عصر جدید تعارض میان علم و دین به یکی از مهم ترین دغدغه های خداباوران تبدیل شده است. برخی از خداناباوران با بهره از فرضیه های علمی، باور های دینی را به چالش کشیده اند و عده ای دیگر تلاش دارند بر اساس یافته ها و فرضیه های علم مدرن، درتقویت مسأله شر، به عنوان اصل ترین دلیل فلسفی برای خداناباوری، دفاعیه ها و تئودیسه هایی که خداباوارن برای حل مسئله ی شر ارائه داده اند را تضعیف کنند. در این مقاله با بررسی علم مدرن در ساختار، دلالت و روش، نشان خواهیم داد که علم مدرن را نمی توان به عنوان استدلالی برای خداناباوری در نظر گرفت و همچنین با بررسی مسئله ی شر در دو بخش شر اخلاقی وشر فیزیکی، بدون آنکه بخواهیم میزان موفقیت مؤمنان در ارائه ی دفاعیه ها و تئودیسه ها در مسئله ی شر را داوری کنیم، بیان خواهیم کرد که چه در شر اخلاقی و چه در شر فیزیکی، علم نمی تواند دفاعیه ها و تئودیسه های خداباوران را تضعیف کند و به طور غیر مستقیم مؤیدی بر خداناباوری باشد.

بررسی انتقادی رابطۀ علم و دین در وضعیت پست ‎مدرن

نویسنده: میثم پیمان جو ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 44- زمستان 1399

بررسی انتقادی راه حل های مسئله شر بر اساس رویکرد نوتومیستی برایان دیویس

مقاله نشریه: پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) » سال 1397 (پياپي 31)، بهار و تابستان 1397 شماره1

نسبت مسئله خفای الاهی با مسئله شر: بررسی دیدگاه جان شلنبرگ

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1400 شماره 12

مسئلۀ شر و قابلیت‌های صورت‌بندی نظریۀ عوض

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1400 شماره 12

بررسی انتقادی مبانی سبک زندگی زن مدرن

نویسنده: فاطمه معصومی ، استاد راهنما: حسین سوزنچی ، استاد مشاور 1: نعمت الله کرم اللهی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

رویکرد جایگزین در تاریخ علم(سرنوشت علوم مدرن در تمدن اسلامی و نگاه فرهنگی به مسئله علم)

ارائه دهنده: محمد حزیم شاه ،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » نشست علمی - 1390

بررسی انتقادی سیاست‌گذاری علم در عصر صفویه

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1399 بهار 99 - مسلسل 81
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397