بررسی نظریه اتّباع از دیدگاه وهابیت

مقاله نشریه: فقه » سال 1398 شماره 100
کلیدواژه: اجتهاد ، تقلید ، اتباع ، وهابیت
چکیده:
وهابیت در نقد تقلید از مذاهب اربعه، هرگونه تقلید از مفتیان را غیرمشروع می‌داند و آن را تبعیت از قول غیر خدا و رسول معرفی می‌کند. این فرقه درمقابل از نظریه اتّباع طرفداری می‌کند. وهابیان اتباع را قسیم تقلید نام برده‌اند‌ و تقلید را اخذ قول بدون دلیل و اتباع را به‌معنای «اخذِ قول همراه با دلیل» معنا کرده‌اند. آنان مسئله اتّباع را داخل در اقسام تکلیف مکلفان دانسته‌اند و سه قسم تکلیف «اجتهاد، اتباع و تقلید» را مطرح کرده‌اند. به نظر آنان، اتباع دایره بسیار گسترده‌ای دارد و اکثریت مردم را دربرمی‌گیرد. وهابیان با طرح مسئله اتباع، دایره اجتهاد و تقلید را محدود و تقریباً حوزه تقلید را تعطیل کرده‌اند و از باب اضطرار از آن سخن گفته‌اند. در این جستار بعد از تبیین دیدگاه وهابیت در باب اجتهاد و تقلید، نظریه اتباع آنان بیان و ادله‌شان در طرح این مسئله نقد و بررسی می‌شود.

ابن تیمیه؛ مهم‏ترین نظریه ‏پرداز وهابیت

نویسنده: محسن نبی نژاد ،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1391 شماره اول - پاییز 91

بررسی نظریه هیرشی در کنترل اجتماعی، از دیدگاه احادیث

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1398 شماره 3(پیاپی 27)

نقد و بررسی نظریه اعتباریات شیخ اشراق از دیدگاه صدرا

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394

نقد و بررسی نظریه اعتباریات شیخ اشراق از دیدگاه صدرا

نویسنده: زهرا باغبانان ، استاد راهنما: عسگری سلیمانی امیری ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

نظریه خودگروی‌ اخلاقی از دیدگاه قرآن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1399 شماره 94

نظریه خودگروی اخلاقی از دیدگاه قرآن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1399 بهار 1399 شماره 1

کارکرد تمدن دینی، بررسی نظریة دولت قدرت مدار از دیدگاه ابن خلدون

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1388 شماره 2 - تابستان 88 - مسلسل 38

مقایسه نظریه مثالِ افلاطونی و نظریه وجود جمعی از دیدگاه صدرالمتالهین

مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1392   (پياپي 41)، پاييز 1392  شماره1

تحلیل نظریه شهادت امام مهدی از دیدگاه روایات

مقاله نشریه: انتظار موعود » سال 1386 بهار 1386 شماره20

بررسی نظریه تنصیص

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » کرسی نقد - 1395
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397