انتقال دانش پزشکی هندیان به عالم اسلام
نویسنده:
روح الله بهرامی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1385 شماره 1 - بهار 85 - مسلسل 25
چکیده:
هند، یکی از کانونهای درخشان علم و تمدن و طب هندی یکی از شاخههای علمی ریشهدار جهان باستان بوده است. این دانش، با آموزههای دینی هندیان باستان و در ابتداییترین صورت خود با جادوگری و خرافات، در پیوند بوده است. طبیعت، پوشش گیاهی متنوع و بهرهمندی از آن برای درمان طبیعی و گیاهی دردها و نیز آمیختگی گونههای ابتدایی طبابت با مسائل روحی و دینی باعث شد که طب هندی در شکلهای مختلفی از جادوگری، روح درمانی، طب سوزنی و طب گیاهی بروز کند. این گونههای متعدد از طبابت در آن دوره تأثیر بسیاری بر جای گذاشت؛ روشهای طبی هندیان مورد توجه مراکز علمی کهن، از جمله ایران باستان قرار گرفت؛ میراث طبی هندیان، مخصوصاً از عصر خسرو انوشیروان، در کانونهای علمی نظیر جندی شاپور رواج یافت و با سایر مکتبهای طبی ایرانی، یونانی و بابلی ترکیب شد و پس از ظهور اسلام و فتح سرزمینها و مراکز علمی به دست مسلمانان، این میراث علمی به جهان اسلام انتقال یافت. نویسنده در این مقاله تلاش کرده است تا جایگاه دانش طبی هندیان و نقش اطبای آن دیار را در توسعة نفوذ دانش پزشکی هندی در جهان اسلام، بویژه در دربار خلافت عباسی، نشان دهد.
هند، یکی از کانونهای درخشان علم و تمدن و طب هندی یکی از شاخههای علمی ریشهدار جهان باستان بوده است. این دانش، با آموزههای دینی هندیان باستان و در ابتداییترین صورت خود با جادوگری و خرافات، در پیوند بوده است. طبیعت، پوشش گیاهی متنوع و بهرهمندی از آن برای درمان طبیعی و گیاهی دردها و نیز آمیختگی گونههای ابتدایی طبابت با مسائل روحی و دینی باعث شد که طب هندی در شکلهای مختلفی از جادوگری، روح درمانی، طب سوزنی و طب گیاهی بروز کند. این گونههای متعدد از طبابت در آن دوره تأثیر بسیاری بر جای گذاشت؛ روشهای طبی هندیان مورد توجه مراکز علمی کهن، از جمله ایران باستان قرار گرفت؛ میراث طبی هندیان، مخصوصاً از عصر خسرو انوشیروان، در کانونهای علمی نظیر جندی شاپور رواج یافت و با سایر مکتبهای طبی ایرانی، یونانی و بابلی ترکیب شد و پس از ظهور اسلام و فتح سرزمینها و مراکز علمی به دست مسلمانان، این میراث علمی به جهان اسلام انتقال یافت. نویسنده در این مقاله تلاش کرده است تا جایگاه دانش طبی هندیان و نقش اطبای آن دیار را در توسعة نفوذ دانش پزشکی هندی در جهان اسلام، بویژه در دربار خلافت عباسی، نشان دهد.
انتقال دانش پزشکی هندیان به عالم اسلام
3/21/2006 12:00:00 AM
انتقال علوم یونانی به عالم اسلام
نویسنده:
محمد علی جاودان
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1391 شماره 133
آداب و اخلاق پزشکی در اسلام
نویسندگان:
سید جعفر مرتضی عاملی
،
محمدرضا صالح
،
کتاب: مرکز بين المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) - 1393
انتقال قدرت از قاجاریه به پهلوى
نویسنده:
نفیسه واعظ
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1382 شماره بیست و چهارم - زمستان 82
اخلاق پزشكي
ارائه دهنده:
محمدتقی اسلامي
،
حمیدرضا مظاهري سيف
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1387
احکام پزشکان و مشاغل مربوط به پزشکی
نویسندگان:
محمد هادی طلعتی
،
هادی حجت
،
کتاب: بوستان کتاب - 1401
سؤالهای فقهی کمیسیون احکام سمینار دیدگاههای اسلام در پزشکی
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1369 شماره 1
ما دانش آموزان ایرانی ندای مظلومانه شما را به تمام عالم مخابره می کنیم.(1)
مقاله نشریه: سلام بچهها » سال 1370 ویژه نامه آزادی قدس3
ما دانش آموزان ایرانی ندای مظلومانه شما را به تمام عالم مخابره می کنیم.(2)
مقاله نشریه: سلام بچهها » سال 1370 ویژه نامه آزادی قدس3
ما دانش آموزان ایرانی ندای مظلومانه شما را به تمام عالم مخابره می کنیم.(3)
مقاله نشریه: سلام بچهها » سال 1370 ویژه نامه آزادی قدس3
ما دانش آموزان ایرانی ندای مظلومانه شما را به تمام عالم مخابره می کنیم.(4)
مقاله نشریه: سلام بچهها » سال 1370 ویژه نامه آزادی قدس3