مجادلات مذهبی قرن سیزدهم هجری: با تأ کید بر تبریز بر اساس چند نسخه خطی

نویسنده: ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1398 شماره 176
چکیده:
شیخ احمد احسایی یکی از شخصیت های برجسته در افکار نو- خرافی در قرن سیزدهم هجری است که با نگارش آثار مختلف خود، تأثیری بسزا در تولید جریان های فکری این دوره از خود برجای گذاشت. انتشار نوشته ها و افکار او در میان علمای ایران، وا کنش های زیادی را همزمان از نوع موافق و مخالف، برانگیخت. افکار شیخ حتی ا گر در روزگار خودش
آشکار نشد، زمانی که در اختیار جانشین وی، سید کاظم رشتی افتاد، آشکارتر و سبب منازعات بیشتری میان علما و طبعا مردم شد. بالا گرفتن داستان شیخیه و مخالفان آنها در بسیاری از شهرهای ایران، جریان نزاعی را دامن زد که شدت آن گاه سبب مداخله حکومت هم می شد. تبریز، یکی از شهرهای درگیر با این مسئله بود. گردآوری همه آنچه درباره منازعات فکری شیخی و غیرشیخی در قرن سیزدهم نوشته شده، کاری است که هنوز بخش های زیادی از آن بر جای مانده است، با این حال بسیاری در روشن کردن ابعاد آن کوشیده اند. نگارنده
نوشتار پیش رو، بر اساس چند نسخه خطی می کوشد مجادلات مذهبی قرن سیزدهم هجری را با تأ کید بر شهر تبریز، به تصویر کشد.

نسخه خوانی (1) سفرهای زیارتی یک یزدی در نیمه دوم قرن سیزدهم هجری

نویسنده: رسول جعفریان ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1395 شماره 159

تحلیلی بر سیره‌نگاری شیعیان تا قرن پنجم هجری

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1397 بهار 97 - مسلسل 73

نقش حنابله در منازعات مذهبی بغداد در قرن سوم تا پنجم هجری

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 25- بهار 1395

آموزش در قرن هشتم هجری بر اساس کتاب «الدرر الکامنة»

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1384 شماره 91

نقش مذهبی و فرهنگی خاندان اشعری در گسترش تشیع تا قرن چهارم هجری

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1389 شماره 8- پاییز 89

مروری بر مقالۀ نسخه های خطی قرآن

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1396 شماره 164

فرقه شناسی غلو تا نیمه قرن دوم هجری

پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1390 - [کارشناسی ارشد]

تأثیر ناامنی بر روند حج‌گزاری خراسانیان از ابتدای قرن سوم تا میانه قرن پنجم هجری

نویسنده: محمد رضائی ،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 82
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397