معنا و ماهیت سود در نظر سودگرایان

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1384 شماره 38-37
چکیده:
اخلاق هنجارى1 یکى از شاخه هاى مهم فلسفه اخلاق2 به شمار مى رود. نظریه هاى اخلاق هنجارى در صدد ارائه ملاکى براى تعیین و تبیین حسن و قبح و الزامات اخلاقى و دفاع فلسفى از آن ملاک هستند.3 عمده نظریه هاى اخلاق هنجارى زیرمجموعه یکى از سه نظریه مهم اخلاقى ذیل قرار مى گیرند. الف) فضیلت گرایى یا اخلاق فضیلت مدار,4 این نظریه پر سابقه ترین نظریه در اخلاق هنجارى است که به ارسطو برمى گردد و در دوره معاصر با مقاله مشهور الیزابت آنسکام5 (1919ـ2001م) در سال (1957م) با عنوان (فلسفه اخلاق جدید)6 دوباره احیا شد.7 این نظریه اخلاقى بر منش انسانى و ارزش هاى درونى اخلاقى و کسب ملکه فضیلت و زندگى فضیلت مندانه تأکید مى کند, و به طور کلى, نظریه اخلاقى اى فاعل محور8 است.9 ب) نظریه هاى وظیفه گرایانه10 که اخلاق کانت یکى از مشهورترین و معتبرترین آنها به شمار مى رود, البته نظریه هاى دیگرى همچون نظریه امر الهى11 و نظریه شهودگرایى12 دیوید راس (W.D. Ross,1877ـ1971م) را هم مى توان از جمله آنها دانست. در همه این دیدگاه ها بر وجود وظایف و الزامات اخلاقى مطلق و ارزش هاى ذاتى اخلاقى بدون توجه به آثار و نتایج مترتّب بر افعال تأکید مى شود.

معنا و ماهیت روح در قرآن از منظر تفسیر مناهج البیان

مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1396 بهار 1396 شماره16

معنای خارجیّت معنا و موضوع‌له از نظر میرزا مهدی اصفهانی

نویسنده: حسین مفید ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1387 شماره 50-49

استدلال‌هایی به سود و زیان بازنمودگرایی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 58

معنا

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1384 شماره 40-39

سود و زیان آزادى براى انقلاب اسلامى

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 206

گلگشتى در بوستان معنا

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1381 شماره 131

تطبیق گرایی روایات آخرالزمان در سریال غرابیب سود

مقاله نشریه: عصر آدینه » سال 1395 زمستان 1395 شماره20
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397