معنا و ماهیت سود در نظر سودگرایان
نویسنده:
سید محمد حسینی سورکی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1384 شماره 38-37
چکیده:
اخلاق هنجارى1 یکى از شاخه هاى مهم فلسفه اخلاق2 به شمار مى رود. نظریه هاى اخلاق هنجارى در صدد ارائه ملاکى براى تعیین و تبیین حسن و قبح و الزامات اخلاقى و دفاع فلسفى از آن ملاک هستند.3 عمده نظریه هاى اخلاق هنجارى زیرمجموعه یکى از سه نظریه مهم اخلاقى ذیل قرار مى گیرند. الف) فضیلت گرایى یا اخلاق فضیلت مدار,4 این نظریه پر سابقه ترین نظریه در اخلاق هنجارى است که به ارسطو برمى گردد و در دوره معاصر با مقاله مشهور الیزابت آنسکام5 (1919ـ2001م) در سال (1957م) با عنوان (فلسفه اخلاق جدید)6 دوباره احیا شد.7 این نظریه اخلاقى بر منش انسانى و ارزش هاى درونى اخلاقى و کسب ملکه فضیلت و زندگى فضیلت مندانه تأکید مى کند, و به طور کلى, نظریه اخلاقى اى فاعل محور8 است.9 ب) نظریه هاى وظیفه گرایانه10 که اخلاق کانت یکى از مشهورترین و معتبرترین آنها به شمار مى رود, البته نظریه هاى دیگرى همچون نظریه امر الهى11 و نظریه شهودگرایى12 دیوید راس (W.D. Ross,1877ـ1971م) را هم مى توان از جمله آنها دانست. در همه این دیدگاه ها بر وجود وظایف و الزامات اخلاقى مطلق و ارزش هاى ذاتى اخلاقى بدون توجه به آثار و نتایج مترتّب بر افعال تأکید مى شود.
اخلاق هنجارى1 یکى از شاخه هاى مهم فلسفه اخلاق2 به شمار مى رود. نظریه هاى اخلاق هنجارى در صدد ارائه ملاکى براى تعیین و تبیین حسن و قبح و الزامات اخلاقى و دفاع فلسفى از آن ملاک هستند.3 عمده نظریه هاى اخلاق هنجارى زیرمجموعه یکى از سه نظریه مهم اخلاقى ذیل قرار مى گیرند. الف) فضیلت گرایى یا اخلاق فضیلت مدار,4 این نظریه پر سابقه ترین نظریه در اخلاق هنجارى است که به ارسطو برمى گردد و در دوره معاصر با مقاله مشهور الیزابت آنسکام5 (1919ـ2001م) در سال (1957م) با عنوان (فلسفه اخلاق جدید)6 دوباره احیا شد.7 این نظریه اخلاقى بر منش انسانى و ارزش هاى درونى اخلاقى و کسب ملکه فضیلت و زندگى فضیلت مندانه تأکید مى کند, و به طور کلى, نظریه اخلاقى اى فاعل محور8 است.9 ب) نظریه هاى وظیفه گرایانه10 که اخلاق کانت یکى از مشهورترین و معتبرترین آنها به شمار مى رود, البته نظریه هاى دیگرى همچون نظریه امر الهى11 و نظریه شهودگرایى12 دیوید راس (W.D. Ross,1877ـ1971م) را هم مى توان از جمله آنها دانست. در همه این دیدگاه ها بر وجود وظایف و الزامات اخلاقى مطلق و ارزش هاى ذاتى اخلاقى بدون توجه به آثار و نتایج مترتّب بر افعال تأکید مى شود.
معنا و ماهیت سود در نظر سودگرایان
3/21/2005 12:00:00 AM
معنا و ماهیت روح در قرآن از منظر تفسیر مناهج البیان
نویسندگان:
مهدی باغبان خطیبی
،
محمدتقی سبحانی
،
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1396 بهار 1396 شماره16
معنای خارجیّت معنا و موضوعله از نظر میرزا مهدی اصفهانی
نویسنده:
حسین مفید
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1387 شماره 50-49
نقش نظریه «معنا» در تبیین هشام بن حکم از ماهیتِ ارادۀ خدا
نویسندگان:
محمدتقی سبحانی
،
اکبر اقوام کرباسی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 96
استدلالهایی به سود و زیان بازنمودگرایی
نویسنده:
یاسر پوراسماعیل
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 58
معنا و ماهیت عمل بر اساس حد وسط اخلاقی نزد ابن سینا
نویسندگان:
محمدهانی جعفریان
،
میرسعید موسوی کریمی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 شماره 81
سود و زیان آزادى براى انقلاب اسلامى
نویسنده:
سید محمدجواد مهرى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 206
نقش نظریه «معنا» در تبیین هشام بن حکم از ماهیت اراده خدا
نویسندگان:
اکبر اقوام کرباسی*
،
محمدتقی سبحانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 زمستان 1398 شماره 4
تطبیق گرایی روایات آخرالزمان در سریال غرابیب سود
نویسندگان:
علی رضایی آدریانی*
،
سید محمدرضی آصف آگاه
،
مقاله نشریه: عصر آدینه » سال 1395 زمستان 1395 شماره20