تأثیر مراتب توحید الهی نسبت به حکومت اسلامی
نویسنده:
سیدسجاد ایزدهی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1401 شماره 97 - بهار 1401
چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مراتب توحید الهی نسبت به حکومت اسلامی است. این تحقیق ضمن بهکارگیری روشهای مورد استفاده در علم کلام، با تأکید بر ضرورت امتداد توحید در عرصههای مختلف رفتاری، ساختاری و شکلی در حوزههای سیاست، حکومت و حکمرانی، ارائه برخی الزامات توحید سیاسی «در حکومت» و «بر حکومت» را بهعنوان نوآوری این تحقیق برشمردهاست. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که برخلاف تفکری که درجهت تفکیک حوزه علم کلام با حوزه علم فقه، عرصه باورهای دینی را امری متمایز از عرصه رفتارهای مؤمنانه تلقی میکند، باید اذعان کرد که باورهای دینی، تنها مقولهای ذهنی و بهمثابه جزیرهای مستقل از حوزه رفتارهای مؤمنان نیست، بلکه باورها مقدمه رفتارهای مؤمنانه هستند. برایناساس اگر توحید، بهمثابه برترین آموزههای اعتقادی، در رفتار فردی و اجتماعی مؤمنان جلوهگر نشود و زندگی مبتنی بر توحید را در عرصههای مختلف زندگی محقق نکند، باوری صرفاً ذهنی خواهد بود که عملاً تأثیری در حاکمیت انحصاری خداوند و قوانین الهی در جامعه نخواهد گذاشت. طبعاً ساحتهای مختلف توحید مانند توحید تشریعی و ولایی علاوهبر حضور در حوزههای فردی زندگی مردم، باید بتوانند به حاکمیت خداوند در عرصه جامعه بینجامند و ضمن نقض حاکمیت دیگران در عرض حاکمیت خداوند و نفی سکولاریسم در حکمرانی، در عرصههای مختلف حکومت نیز تأثیرگذار باشند که از آنجمله میتوان به تأثیر توحید ربوبی و توحید ولایی در حکومت، تأثیر توحید در اطاعت در فرایند حکمرانی، تأثیر توحید در ویژگیهای حکومت و تأثیر توحید در رویکرد حکومتی از فقه یاد کرد.
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مراتب توحید الهی نسبت به حکومت اسلامی است. این تحقیق ضمن بهکارگیری روشهای مورد استفاده در علم کلام، با تأکید بر ضرورت امتداد توحید در عرصههای مختلف رفتاری، ساختاری و شکلی در حوزههای سیاست، حکومت و حکمرانی، ارائه برخی الزامات توحید سیاسی «در حکومت» و «بر حکومت» را بهعنوان نوآوری این تحقیق برشمردهاست. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که برخلاف تفکری که درجهت تفکیک حوزه علم کلام با حوزه علم فقه، عرصه باورهای دینی را امری متمایز از عرصه رفتارهای مؤمنانه تلقی میکند، باید اذعان کرد که باورهای دینی، تنها مقولهای ذهنی و بهمثابه جزیرهای مستقل از حوزه رفتارهای مؤمنان نیست، بلکه باورها مقدمه رفتارهای مؤمنانه هستند. برایناساس اگر توحید، بهمثابه برترین آموزههای اعتقادی، در رفتار فردی و اجتماعی مؤمنان جلوهگر نشود و زندگی مبتنی بر توحید را در عرصههای مختلف زندگی محقق نکند، باوری صرفاً ذهنی خواهد بود که عملاً تأثیری در حاکمیت انحصاری خداوند و قوانین الهی در جامعه نخواهد گذاشت. طبعاً ساحتهای مختلف توحید مانند توحید تشریعی و ولایی علاوهبر حضور در حوزههای فردی زندگی مردم، باید بتوانند به حاکمیت خداوند در عرصه جامعه بینجامند و ضمن نقض حاکمیت دیگران در عرض حاکمیت خداوند و نفی سکولاریسم در حکمرانی، در عرصههای مختلف حکومت نیز تأثیرگذار باشند که از آنجمله میتوان به تأثیر توحید ربوبی و توحید ولایی در حکومت، تأثیر توحید در اطاعت در فرایند حکمرانی، تأثیر توحید در ویژگیهای حکومت و تأثیر توحید در رویکرد حکومتی از فقه یاد کرد.
تأثیر مراتب توحید الهی نسبت به حکومت اسلامی
1/1/1401 12:00:00 AM
توحید افعالی انسانی مثل اعلای توحید افعالی الهی در حکمت متعالیه
نویسندگان:
مجتبی افشارپور*
،
محمدمهدی گرجیان
،
مقاله نشریه: پژوهش های فلسفی - کلامی » سال 1401 دوره 24، شماره 4 (زمستان 1401)
بازخوانى نسبت سکولاریسم و حکومت دینى
نویسنده:
محمدتقی سبحانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1383 شماره 36-35
بازخوانی نسبت سکولاریسم و حکومت دینی
نویسنده:
محمدتقی سبحانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1383 (پياپي 36)، پاييز و زمستان 1383 شماره3-4
توحید، تفاوت و هویت اسلامی
ارائه دهنده:
محسن غرویان
،
حبیب الله بابایی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1388
تقابل حکومت اسلامى و حکومت سکولار
نویسنده:
عسکرى سلیمانى امیرى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1384 شماره سی و دوم - زمستان 84