گستره قاعده لاتعاد به لحاظ حالات ادراکی با تأکید بر دیدگاه محقق حائری(ره)
نویسندگان:
محمدحسین آهنگران
،
محمد رسول آهنگران
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1401 شماره 3
چکیده:
قاعده لا تعاد از مهمترین قواعد فقهی مبحث صلات بوده و مستند به روایات معتبر می باشد؛ قاعدۀ مزبور از چند جهت میان فقیهان مورد بررسی قرار گرفته که یکی از آن جهات، بررسی شمول این قاعده با توجه به حالات ادراکی علم و جهل و نسیان مکلف نسبت به حکم است. یکی از فقیهانی که در این مسئله به بحث و اظهار نظر پرداخته، محقق حائری است، چنانچه در نهایت، شمول این قاعده را نسبت به سه حالت فوق الاشاره مورد انکار قرار داد، در حالیکه مشهور فقیهان شمول این قاعده را تنها نسبت به دو حالت اول نپذیرفته اند. برآیند اثر حاضر، پس از بررسی و نقد دلایل مطرح شده از سوی ایشان و دیگر فقیهان، این است که ملاک اصلی در شمول یا عدم شمول این قاعده، صدق عنوان عذر بوده و از آنجا که این امر در مورد دو حالت علم و جهل تقصیری نسبت به حکم منتفی می باشد، از این رو، دو حالت مزبور از شمول قاعده خارج است ولی حالت های جهل قصوری و نسیان حکم، داخل در گستره این قاعده خواهد بود. مقالۀ پیش رو به روش تحلیلی توصیفی و با استفاده از داده های کتابخانه ای نگارش یافت.
قاعده لا تعاد از مهمترین قواعد فقهی مبحث صلات بوده و مستند به روایات معتبر می باشد؛ قاعدۀ مزبور از چند جهت میان فقیهان مورد بررسی قرار گرفته که یکی از آن جهات، بررسی شمول این قاعده با توجه به حالات ادراکی علم و جهل و نسیان مکلف نسبت به حکم است. یکی از فقیهانی که در این مسئله به بحث و اظهار نظر پرداخته، محقق حائری است، چنانچه در نهایت، شمول این قاعده را نسبت به سه حالت فوق الاشاره مورد انکار قرار داد، در حالیکه مشهور فقیهان شمول این قاعده را تنها نسبت به دو حالت اول نپذیرفته اند. برآیند اثر حاضر، پس از بررسی و نقد دلایل مطرح شده از سوی ایشان و دیگر فقیهان، این است که ملاک اصلی در شمول یا عدم شمول این قاعده، صدق عنوان عذر بوده و از آنجا که این امر در مورد دو حالت علم و جهل تقصیری نسبت به حکم منتفی می باشد، از این رو، دو حالت مزبور از شمول قاعده خارج است ولی حالت های جهل قصوری و نسیان حکم، داخل در گستره این قاعده خواهد بود. مقالۀ پیش رو به روش تحلیلی توصیفی و با استفاده از داده های کتابخانه ای نگارش یافت.
گستره قاعده لاتعاد به لحاظ حالات ادراکی با تأکید بر دیدگاه محقق حائری(ره)
1/1/1401 12:00:00 AM
امکانسنجی دستیابی به تمدن نوین اسلامی (با تأکید بر دیدگاه آیتالله العظمی صافیگلپایگانی ره)
نویسندگان:
سید سجاد ایزدهی
،
مصطفی رضایی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 شماره2(پیاپی42)
بازخوانی انتقادی دیدگاه محقق خراسانی(ره) در تجری با تکیه بر نظرات حضرت امام خمینی(ره)
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1397 شماره 3
اندیشه رهایی بخشی در اسلام «با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره)»
استاد راهنما:
نجف لک زایی
، استاد مشاور:
مرتضی شیرودی
،
علی شیرخانی
، دانشجو:
امیر نورانی مکرم دوست
،
پایاننامه: دولتی - سایر دستگاههای اجرایی - دانشگاه معارف اسلامی قم - انتخاب کنید - 1394 - [پایان نامه دکترا]
پژوهشی در ماهیت «اصل محرز» با تاکید بر دیدگاه محقق نائینی و شهید صدر
مقاله نشریه: فقه و اصول » سال 1394 بهار 1394 شماره100
انطباق یا عدم انطباق کوروش بر ذوالقرنین با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی (ره)
نویسنده:
اصغر میرزاپور / عباس تقوی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1398 شماره دوازدهم-پاییز 98
امانت، مبنایی برای برابری (با تأکید بر اندیشه محقق نائینی)
نویسندگان:
فردین مرادخانی
،
مرضیه صادقیان
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1401 شماره 97 - بهار 1401
توزین دلالی روایات عرضه بر قرآن با تاکید بر نظر محقق نایینی
نویسندگان:
محمدصادق یوسفی مقدم
،
سید محسن آل نبی*
،
مقاله نشریه: فقه و اجتهاد » سال 1402 دوره 10، شماره 20 (پاییز و زمستان 1402)
دولت بزرگ اسلامی؛ امکان یا امتناع؟ با تأکید بر دیدگاه امام خمینی(ره)
نویسنده:
رضا عیسی نیا
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و ششم - زمستان 85
عقل و گستره شناخت آن از دیدگاه امام علی(علیه السلام) با تاکید بر نهج البلاغه
پایاننامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1391 - [کارشناسی ارشد]
بازخوانی انتقادی دیدگاه محقق خراسانی(ره) در تجری با تکیه بر نظرات حضرت امام خمینی(س)
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100