بررسی تطبیقی خودگرایی و دیگرگرایی روان شناختی و تبیین دیگرگرایی خداسو
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 43
کلیدواژه:
خودگرایی روانشناختی
،
دیگرگرایی روانشناختی
،
دیگرگرایی خداسو
،
روانشناسی اخلاق
،
نگاه اسلامی
چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تطبیقی خودگرایی و دیگرگرایی روانشناختی و تبیین دیگرگرایی خداسو انجام گرفته است. طبق خودگرایی روانشناختی، انسانها کاری را جز برای تأمین منافع خود انجام نمیدهند و حتی هنگام کمک به دیگران و فداکاری نیز در ورای این انگیزۀ دیگرگرا، منافع شخصی نهفته است. روش این تحقیق، توصیف و تحلیل منابع خودگرایی و دیگرگرایی روانشناختی است. همچنین، منابع اسلامی با روش تفسیری و فهم احادیث بررسی شد. بر اساس یافتههای تحقیق، شش دسته از دلایل خودگرایان برای نفی دیگرگرایی قانعکننده نیستند که عبارتاند از: ۱. تفسیر مجدد انگیزهها؛ ۲. مالکیت شخصی؛ ۳. استدلال لذتگرایانه؛ ۴. خودفریبی؛ ۵. انگیزش تربیت اخلاقی؛ ۶. خودکاوی. بهعلاوه، دلایل دیگرگرایان و عمدتاً باتسون برای اثبات دیگرگرایی با روش تجربی کفایت نمیکند. بر اساس نظر اندیشمندان اسلامی، مهمترین راهکار برای رفع این مشکل، پذیرش توأمان خود طبیعتگرا و خود اخلاقی و الهی برای انسان است. از طرفی، از منابع اسلامی، سه نوع انگیزه برای معتقدان به خدا به دست آمد: خودگرا، دیگرگرا و خداسو. سپس با توجه به این تقسیمبندی، انگیزههای انسان و وجوه مختلف آن تبیین و در نهایت، دیگرگرایی خداسو بهعنوان تبیین جامعتر برگزیده شد. در نتیجه، بسیاری از دلایل خودگرایی به خود الهی یا اخلاقی انسان مربوط میشود که در واقع، دیگرگرایی است.
این پژوهش با هدف بررسی تطبیقی خودگرایی و دیگرگرایی روانشناختی و تبیین دیگرگرایی خداسو انجام گرفته است. طبق خودگرایی روانشناختی، انسانها کاری را جز برای تأمین منافع خود انجام نمیدهند و حتی هنگام کمک به دیگران و فداکاری نیز در ورای این انگیزۀ دیگرگرا، منافع شخصی نهفته است. روش این تحقیق، توصیف و تحلیل منابع خودگرایی و دیگرگرایی روانشناختی است. همچنین، منابع اسلامی با روش تفسیری و فهم احادیث بررسی شد. بر اساس یافتههای تحقیق، شش دسته از دلایل خودگرایان برای نفی دیگرگرایی قانعکننده نیستند که عبارتاند از: ۱. تفسیر مجدد انگیزهها؛ ۲. مالکیت شخصی؛ ۳. استدلال لذتگرایانه؛ ۴. خودفریبی؛ ۵. انگیزش تربیت اخلاقی؛ ۶. خودکاوی. بهعلاوه، دلایل دیگرگرایان و عمدتاً باتسون برای اثبات دیگرگرایی با روش تجربی کفایت نمیکند. بر اساس نظر اندیشمندان اسلامی، مهمترین راهکار برای رفع این مشکل، پذیرش توأمان خود طبیعتگرا و خود اخلاقی و الهی برای انسان است. از طرفی، از منابع اسلامی، سه نوع انگیزه برای معتقدان به خدا به دست آمد: خودگرا، دیگرگرا و خداسو. سپس با توجه به این تقسیمبندی، انگیزههای انسان و وجوه مختلف آن تبیین و در نهایت، دیگرگرایی خداسو بهعنوان تبیین جامعتر برگزیده شد. در نتیجه، بسیاری از دلایل خودگرایی به خود الهی یا اخلاقی انسان مربوط میشود که در واقع، دیگرگرایی است.
بررسی تطبیقی خودگرایی و دیگرگرایی روان شناختی و تبیین دیگرگرایی خداسو
3/21/2021 12:00:00 AM
اسلام، اخلاق و خودمهارگری روان شناختی
نویسنده:
حمید رفیعی هنر
،
مقاله نشریه: اخلاق وحیانی » سال 1392 بهار 1392 شماره3
بررسی و نقد مدعا و ادلۀ خودگرائی روانشناختی
نویسنده:
عبدالله حیدری شهرضا
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 44- زمستان 1399
بررسی تطبیقی خاستگاه پوشش از منظر دین و روان شناسی
مقاله نشریه: اسلام و پژوهش های روان شناختی » سال 1400 دوره 7، شماره 2 (پاییز و زمستان 1400)
خودگرایی؛ بررسی ساختار و مؤلفههای آن در فلسفۀ صدرا
نویسندگان:
جهانگیر مسعودی
،
ریحانه شایسته
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1395 شماره 1
بررسی تطبیقی ابعاد هستی شناختی و معرفت شناختی قوه واهمه از منظر ابن سینا و ملاصدرا
نویسنده:
حسین پژوهنده نجف آبادی
، استاد راهنما:
عسکری سلیمانی امیری
، استاد مشاور 1:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
رویکرد روان شناختى به مسئله پریشانى و سلامت روانى
نویسنده:
رودى دالوس ترجمه محمدرضا سالارى فر
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1383 شماره 34-33
دیگرگروی و شواهد روان شناختی در حوزۀ روانشناسی اخلاق
نویسنده:
محمدامین خوانساری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 43
تحلیل روان شناختی رشد قرآنی و نشانه های آن
نویسنده:
سید علی اکبر حسینی رامندی*
،
مقاله نشریه: مطالعات اسلام و روان شناسی » سال 1400 دوره 15، شماره 29 (پاییز و زمستان 1400)
بررسی روان شناختی نگاه به نامحرم با محوریت قرآن و حدیث (نقش کنترل نگاه به نامحرم در سلامت روان)
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1402 شماره بیست و ششم - تابستان 1402
خودگرایی؛ بررسی ساختار و مولفه های آن در فلسفه صدرا
نویسندگان:
جهانگیر مسعودی
،
ریحانه شایسته
،
مقاله نشریه: پژوهش های عقلی نوین » سال 1395 بهار و تابستان 1395 شماره1