بیع زمانى
نویسنده:
مسعود امامی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1389 شماره 66
چکیده:
نگارنده پس از ارائه تعریفى از بیع زمانى و تفاوت آن با عقود مشابه، نتیجه حاصل از این قرارداد را مصداقى از ملکیت موقت مىداند. وى در مقاله دیگرى مشروعیت ملکیت موقت را به اثبات رسانده است. سپس نتیجه مىگیرد که مانعى براى پذیرش این عقد در نظام حقوقى اسلام نیست. او در بخش دیگر مقاله به پاسخ این پرسش مىپردازد که بیع زمانى تحت کدامیک از عقود جاى مىگیرد؟ و پس از بررسى به این نتیجه مىرسد که پذیرش این قرارداد نوین در قالب یکى از عقود معیّن و رایج همچون بیع و صلح، دشوار و بلکه ناممکن است، و راه معقولى براى ورود این قرارداد در نظام حقوقى شیعه جز دست برداشتن از توقیفیت عقود و ایجاد زمینه براى تأسیس قراردادهاى نوپیدا نمىتوان یافت.
نگارنده پس از ارائه تعریفى از بیع زمانى و تفاوت آن با عقود مشابه، نتیجه حاصل از این قرارداد را مصداقى از ملکیت موقت مىداند. وى در مقاله دیگرى مشروعیت ملکیت موقت را به اثبات رسانده است. سپس نتیجه مىگیرد که مانعى براى پذیرش این عقد در نظام حقوقى اسلام نیست. او در بخش دیگر مقاله به پاسخ این پرسش مىپردازد که بیع زمانى تحت کدامیک از عقود جاى مىگیرد؟ و پس از بررسى به این نتیجه مىرسد که پذیرش این قرارداد نوین در قالب یکى از عقود معیّن و رایج همچون بیع و صلح، دشوار و بلکه ناممکن است، و راه معقولى براى ورود این قرارداد در نظام حقوقى شیعه جز دست برداشتن از توقیفیت عقود و ایجاد زمینه براى تأسیس قراردادهاى نوپیدا نمىتوان یافت.
بیع زمانى
3/21/2010 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بیع الخیار از منظر فقه و اقتصاد
نویسندگان:
سیدحسین میرمعزی
،
نجف لکزایی
،
کتاب: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی - 1398
شناخت مصطفی زمانی از خلال نوشته هایش
نویسنده:
رسول جعفریان
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1394 شماره 156
حدوث زمانی عالم از منظر متکلمان مسلمان
نویسنده:
مهدی نجیبی
،
مقاله نشریه: کلام اسلامی » سال 1396 بهار 1396 شماره101