اعتباریات اجتماعی و ضرورت عدالت
نویسندگان:
محمد تقی کرمی قهی
،
عباس جنگ
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 86
چکیده:
در این مقاله با رویکردی تحلیلی نشان داده میشود که اساساً هر معرفتی از جمله علوم انسانی تابع پیشفرضهای پارادایمی در ابعاد هستیشناسی و معرفتشناسی است، اما در علوم انسانی مفروضات انسانشناختی نیز تأثیر اساسی دارد؛ بهگونهایکه حتی میتواند ابعاد دیگری را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در این حالت ذیل تحولات پارادایمی در علوم انسانی و اهمیت انسانشناسی فلسفی، بهنوعی عرصههای دیگر معرفت انسانی در پرتو مفروضات آن معنادار شده و این امر توانسته است از سطح پیشفرضها و انگارههای ساده مربوط به انسان گذر کند و ضمن مفهومسازی و نظریهسازی در باب انسان، نوعی انسانشناسی اخلاقی و تجویزی را نیز پدید آورد. در این حالت، کلیه مفاهیم و ضرورت وجودی آنها در علوم انسانی در پرتو این انسانشناسی معنادار میشوند. این مواجهه خود کلید خلق علم بومی، یعنی علم انسانی اسلامیخواهد بود، زیرا بر حسب شناخت و مفهومپردازی انسانشناسی مبتنی بر منابع اسلامی میتوان به ساخت نظریه و معرفت اجتماعی اسلامی دست یافت. در این راستا، ضمن بازخوانی نظریه اعتباریات اجتماعی علامه طباطبایی در قالب یک انسانشناسی فلسفی و استخراج لایههای مختلف آن، میتوان به ضرورت وجودی عدالت بهعنوان عنصر مرکزی هر علم انسانی و اجتماعی در وجوه فلسفه علوم اجتماعی در سنت اسلامی دست یافت.
در این مقاله با رویکردی تحلیلی نشان داده میشود که اساساً هر معرفتی از جمله علوم انسانی تابع پیشفرضهای پارادایمی در ابعاد هستیشناسی و معرفتشناسی است، اما در علوم انسانی مفروضات انسانشناختی نیز تأثیر اساسی دارد؛ بهگونهایکه حتی میتواند ابعاد دیگری را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در این حالت ذیل تحولات پارادایمی در علوم انسانی و اهمیت انسانشناسی فلسفی، بهنوعی عرصههای دیگر معرفت انسانی در پرتو مفروضات آن معنادار شده و این امر توانسته است از سطح پیشفرضها و انگارههای ساده مربوط به انسان گذر کند و ضمن مفهومسازی و نظریهسازی در باب انسان، نوعی انسانشناسی اخلاقی و تجویزی را نیز پدید آورد. در این حالت، کلیه مفاهیم و ضرورت وجودی آنها در علوم انسانی در پرتو این انسانشناسی معنادار میشوند. این مواجهه خود کلید خلق علم بومی، یعنی علم انسانی اسلامیخواهد بود، زیرا بر حسب شناخت و مفهومپردازی انسانشناسی مبتنی بر منابع اسلامی میتوان به ساخت نظریه و معرفت اجتماعی اسلامی دست یافت. در این راستا، ضمن بازخوانی نظریه اعتباریات اجتماعی علامه طباطبایی در قالب یک انسانشناسی فلسفی و استخراج لایههای مختلف آن، میتوان به ضرورت وجودی عدالت بهعنوان عنصر مرکزی هر علم انسانی و اجتماعی در وجوه فلسفه علوم اجتماعی در سنت اسلامی دست یافت.
اعتباریات اجتماعی و ضرورت عدالت
3/21/2017 12:00:00 AM
اعتباریات اجتماعی؛ تفسیری رئالیستی
نویسنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1393 (پياپي 18)، بهار 1393 شماره2
زبان و اعتباریات اجتماعی در اندیشه محقق اصفهانی
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1391 شماره 12 - پاییز 91
ضرورت ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی
نویسنده:
معاونت فضای مجازی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1397 شماره 156 رمضان
عدالت اجتماعی و نسبت آن با عدالت توزیعی
نویسنده:
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1400 شماره 95 - پاییز 400
عدالت اجتماعی و نسبت آن با عدالت توزیعی
نویسنده:
احمد واعظی *
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1400 دوره 24، شماره 3 (پاییز 1400)
سختیهاى زندگى و عدالت اجتماعى
نویسنده:
کاشمری سید مهدی موسوی
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1380 شماره 111