ررسى نظریه تساوى زن و مرد در قصاص و دیات
نویسنده:
سید احمد حسینی خراسانی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1386 شماره 53
چکیده:
اعتقاد به انفتاح باب اجتهاد و التزام به جواز و بلکه ضرورت بازخوانیِ منابع و متون فقه به هدف بازگشائى پنجره هاى جدید در عرصه فقاهت از اصول پذیرفته شده در حوزه تفکر شیعى و فقه امامیه است.
افزون بر دلائل فراوانى که بر این مدعى دلالت دارد تطورات و تحولات فکرى و فقهى در تاریخ هزار ساله فقه خود گواه دیگرى است از این روى حوزه هاى علمیه امامیه همواره پذیراى آراء و اندیشه هاى جدید و نوپیدا بوده و هست.
امّا نکته مهم آن است که هرگونه تحول فکرى و اظهار نظر فقهى با قرائت و برداشت جدید از کتاب و سنت و یا با رویکرد عقلى و عقلانى باید در چهارچوب موازین و با شیوه هاى شناخته فقه کهن و دیرپاى برگرفته از مکتب اهل بیت (ع) باشد در غیر این صورت فاقد اعتبار علمى است.
در این مقاله نظریه و یا فرضیه (تساوى زن و مرد در قصاص و دیات) که در روزگار ما توسط برخى مطرح شده است با استانداردهاى اجتهاد و فقاهت در فقه امامیه مورد ارزیابى قرار گرفته است و صرفاً به خاطر آنکه مخالف با صناعت اجتهاد و خارج از اسلوب فقاهت است نادرست و فاقد اعتبار علمى ارزیابى شده است و نه به جهت جدید و بى سابقه بودن آن نظریه و اندیشه, چه اینکه تازگى و بى سابقگى یک اندیشه و رأى در صورتى که روى صناعت و برابر موازین باشد قوّت شمرده مى شود نه ضعف
اعتقاد به انفتاح باب اجتهاد و التزام به جواز و بلکه ضرورت بازخوانیِ منابع و متون فقه به هدف بازگشائى پنجره هاى جدید در عرصه فقاهت از اصول پذیرفته شده در حوزه تفکر شیعى و فقه امامیه است.
افزون بر دلائل فراوانى که بر این مدعى دلالت دارد تطورات و تحولات فکرى و فقهى در تاریخ هزار ساله فقه خود گواه دیگرى است از این روى حوزه هاى علمیه امامیه همواره پذیراى آراء و اندیشه هاى جدید و نوپیدا بوده و هست.
امّا نکته مهم آن است که هرگونه تحول فکرى و اظهار نظر فقهى با قرائت و برداشت جدید از کتاب و سنت و یا با رویکرد عقلى و عقلانى باید در چهارچوب موازین و با شیوه هاى شناخته فقه کهن و دیرپاى برگرفته از مکتب اهل بیت (ع) باشد در غیر این صورت فاقد اعتبار علمى است.
در این مقاله نظریه و یا فرضیه (تساوى زن و مرد در قصاص و دیات) که در روزگار ما توسط برخى مطرح شده است با استانداردهاى اجتهاد و فقاهت در فقه امامیه مورد ارزیابى قرار گرفته است و صرفاً به خاطر آنکه مخالف با صناعت اجتهاد و خارج از اسلوب فقاهت است نادرست و فاقد اعتبار علمى ارزیابى شده است و نه به جهت جدید و بى سابقه بودن آن نظریه و اندیشه, چه اینکه تازگى و بى سابقگى یک اندیشه و رأى در صورتى که روى صناعت و برابر موازین باشد قوّت شمرده مى شود نه ضعف
ررسى نظریه تساوى زن و مرد در قصاص و دیات
3/21/2007 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
نقدى بر انگاره برابرى زن و مرد در قصاص
نویسنده:
علی اکبر کلانتری ارسنجانی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1379 شماره 26-25
اگر بین زن و مرد تساوى نباشد چگونه مى توان .....
نویسنده:
فریبا شیرازی
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1382 شماره 144
برابرى زن و مرد در هدف خلقت
نویسنده:
پور محمدرضا مصطفى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 311
ارتباط زن و مرد در آموزههای دینی
نویسنده:
محمدمهدی بهادروند
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1392 شماره 255
برابرى زن و مرد در هدف خلقت
نویسنده:
پور محمدرضا مصطفى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1386 شماره 28