زیباشناسى و رمزپردازى در هنر و طبیعت*
نویسنده:
فریتیوف شوان ترجمه الف. آزاد
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15
چکیده:
در تنظیم وسایط معنوى، زیبایى که ایجابى و رحیم است، به یک معنا در نقطه مقابل ریاضت، که سلبى و بىرحم است، قرار مىگیرد; در عین حال، هر یک از اینها همواه شامل بخش اندکى از دیگرى است. زیرا هر دو از حقیقت نشات مىگیرند و بیانگر حقیقتند; گرچه از دیدگاههاى متفاوت. جستجوى امر نامطبوع تا آنجا موجه است که نوعى ریاضتباشد. اما این کار نباید منجر به ستایش زشتى شود; زیرا به انکار وجهى از حقیقتخواهد انجامید. این مساله در تمدنى که هنوز کاملا سنتى بود نمىتوانست ظاهر شود; زیرا زشتى کم و بیش به صوررت عارضى در آن پدیدار مىشد. فقط در جهان متجدد است که زشتى، چیزى شبیه به یک هنجار یا اصل شده است; فقط در اینجاست که زیبایى به صورت یک ویژگى، اگر نگوییم یک تجمل، ظاهر مىشود. خلط همیشگى زشتى یا سادگى، در همه سطوح، از همین جا نشات مىگیرد.
در تنظیم وسایط معنوى، زیبایى که ایجابى و رحیم است، به یک معنا در نقطه مقابل ریاضت، که سلبى و بىرحم است، قرار مىگیرد; در عین حال، هر یک از اینها همواه شامل بخش اندکى از دیگرى است. زیرا هر دو از حقیقت نشات مىگیرند و بیانگر حقیقتند; گرچه از دیدگاههاى متفاوت. جستجوى امر نامطبوع تا آنجا موجه است که نوعى ریاضتباشد. اما این کار نباید منجر به ستایش زشتى شود; زیرا به انکار وجهى از حقیقتخواهد انجامید. این مساله در تمدنى که هنوز کاملا سنتى بود نمىتوانست ظاهر شود; زیرا زشتى کم و بیش به صوررت عارضى در آن پدیدار مىشد. فقط در جهان متجدد است که زشتى، چیزى شبیه به یک هنجار یا اصل شده است; فقط در اینجاست که زیبایى به صورت یک ویژگى، اگر نگوییم یک تجمل، ظاهر مىشود. خلط همیشگى زشتى یا سادگى، در همه سطوح، از همین جا نشات مىگیرد.
زیباشناسى و رمزپردازى در هنر و طبیعت*
3/21/1998 12:00:00 AM
مبانى زیباشناسى کامل
نویسنده:
فریتیوف شوان ترجمه الف. آزاد
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15
شادیها و باورهای آیینی روز طبیعت
نویسنده:
سیف معصومه محمدی
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1392 شماره 253