کرامت آدمی در اخلاق کانتی

نویسنده: ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 61
چکیده:
اگر مراد از کرامت‌داشتن یکامر، ارزش ذاتی، فی‌‌نفسه و غیرابزاری آن باشد، از نظر کانت تنها آدمی است که به عنوان یک «شخص»، شایستۀ تکریم است. تکریم اشخاص انسانی علاوه بر دیگران شامل خود فرد هم می‌شود. به این جهت چاکرصفتی و چاپلوسی ممنوع است. اما معنای دقیق کرامت آدمی و غایت‌نگری به انسان چیست؟ کرامت داشتن انسان چه لوازم و پیامدهای سیاسی و حقوقی دارد؟ در این جستار با تقریر اجمالی اخلاق کانت و صورت‌بندی‌های سه‌گانۀ امر مطلق اخلاقی، تدقیق مفهوم احترام و تمایز شیء و شخص به برخی لوازم و پیامد‌های سیاسیو حقوقی ضابطۀ دوم در مورد عدالت و نظریۀ کیفری پرداخته می‌شود.

ریشه سرگشتگی آدمی

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1391 شماره 370

کرامت انسان

نویسنده: مجتبی احمدی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1384 شماره 127

جایگاه کرامت در استنباط (1)

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » کرسی نقد - 1394

جایگاه کرامت در استنباط (2)

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » کرسی نقد - 1395

کرامت انسانى زن

نویسنده: مجتبی احمدی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1392 شماره 167

امام معیار کرامت

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1385 شماره 102

همایش بانوی کرامت

کتاب: دانشگاه الزهرا (س) - 1396

نفی تک ‌ساحتی و میرا‌ بودن ‌‌آدمی در قرآن

نویسنده: علیرضا آل بویه ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 59

نقش معاد در ایجاد امید و تحکیم امید آدمی

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 شماره 64

نفی تک ساحتی و میرا بودن آدمی در قرآن

نویسنده: علیرضا آل بویه ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389   (پياپي 59)، پاييز 1389  شماره3
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397