عینی گرایی در حقوق و تشخیص قضایی

نویسنده: ،
مقاله نشریه: فلسفه حقوق » سال 1401 شماره 1
چکیده:
بحث فلسفی ابژکتیو یا سوبژکتیو‌، گاه معطوف به موجودات و امور است؛ گاه پیرامون گزاره‌ها و اظهارات زبانی است و در مورد اشیاء و امور، به ‌دو صورت عینی‌گرایی متافیزیکی و عینی‌گرایی معرفت‌شناختی رخ می‌نماید. در مورد گزاره‌ها و اظهارات زبانی، سه تلقی و کاربرد از عینیت متصور است؛ عینیت معناشناختی، متافیزیکی و گفتمانی. در عرصۀ مسائل حقوقی هم، مسألۀعینیت، به ‌چند‌گونه تصویر می‌شود؛ و به یک معنا و مفهوم مشترک و یکسان نیست؛ و در هرجا، در مقابل معنای خاصی در مقابل مفهوم ضد آن قرار می‌گیرد. هر دو ساحت عینیت متافیزیکی و عینیت معرفت شناختی، در حوزۀ مسائل حقوقی نیز مطرح می‌شوند. عینیت متافیزیکی در حقوق، زمانی پذیرفته می‌شود که موجودیت قانون را، مستقل از ذهن و باور اشخاص بدانیم. حال‌آن‌که عینیت معرفت‌شناختی در حقوق به دو معناست؛ در معنای نخست، عینی‌گرایی به‌معنای رعایت بی‌طرفی و عدم جانبداری است و در معنای دوم، میسر بودن فهم و تشخیص فرافردی و اشتراک‌پذیر حقوقی مراد است.

عینی گرایی در حقوق و تشخیص قضایی

نویسنده: احمد واعظی ،
مقاله نشریه: فلسفه حقوق » سال 1401 شماره 1

مبانی و پیامدهای نص گرایی قانونی در نظام های قضائی معاصر

مقاله نشریه: دانش حقوق عمومی » سال 1401 دوره 11، شماره 1 (بهار 1401)

زمینه های عینی شکل گیری سنت گرایی در نظام فکری سیدحسین نصر

مقاله نشریه: سپهر سیاست » سال 1396 تابستان 1396 شماره 2

پوزیتویسم حقوقی در نظام قضایی ایران؛ برایند تعاملی فرمالیسم حقوقی و نص گرایی قانونی

مقاله نشریه: حقوقی دادگستری » سال 1401 دوره 86، شماره 117 (بهار 1401)

محمدرضا پهلوی و نظام قضایی

نویسنده: وحید خداپرست ، استاد راهنما: سیدحسین فلاح زاده ، استاد مشاور 1: حسین جوان آراسته ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

معيارها و مباني تشخيص حرج در سقط درماني

طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/08/30 تا تاریخ: 1399/01/30

منجی گرایی موعود گرایی، خوان گرایی و مهدویت

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1381 شماره 250

تشخیص،درمان و پیشگیری بیماری ها

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1368 شماره 95
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397