روش های تبلیغی امام سجاد (ع) بر اساس آیه 125 سوره نحل

نویسنده: ،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1401 شماره 5
چکیده:
یکی از ابعاد زندگی پیشوایان دینی، تبلیغ آموزه­ های دینی می­باشد. این پژوهش، در صدد است با روش توصیفی و تحلیلی، به سبک و سیره امام سجاد(ع) پرداخته، به این سؤال پاسخ دهد که امام سجاد(ع) چه روش‌های تبلیغی را به کار می­بست؟ نویسنده مقاله بر آن است تا پژوهش حاضر را با توجه به آیه 125سوره نحل مورد بررسی قرار دهد و به سه روش مهم: «حکمت»، «موعظه» و «مجادله» در روش تبلیغی امام سجاد(ع) خواهد پرداخت. آن حضرت، از روش «حکمت» برای تبلیغ آموزه‌های دینی و تبیین نهضت کربلا از شیوه‌های برهان و استدلال، رعایت مقتضیات حال، مخاطب‌شناسی، فرصت‌شناسی و تقیه استفاده نمود. ایشان در روش موعظه، شیوه‌های کاربردی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، منبر و خطابه و تذکر و یادآوری نعمت‌ها را به‌کار برد. به‌علاوه، امام با استفاده از شیوه‌: مناظره، پرسش‌وپاسخ و روش همراهی نیز به تبلیغ امر دین پرداخت.

جستاری در روش تبلیغی حضرت ابراهیم ع با تاکید بر کریمه‌ی 125 سوره نحل

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 شماره 30

امام سجاد(ع)

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1364 شماره 46

واکاوی مراد از «الذِکْر» در آیه 44 سورۀ نحل

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 89

سیماى امام سجاد ع

نویسنده: محمدرضا مالک ،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 181

گفتمان خطبه امام سجاد(ع) در کوفه بر اساس بافت متنی و موقعیتی

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1395 شماره 3

سیره عبادی امام سجاد ع

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1395 شماره 146 محرم

نگارش مقاله امام سجاد(ع)

نویسنده: عباس ميرزايي ،
طرح پژوهشی: تاليف دايره المعارف » از تاریخ: 1394/03/31 تا تاریخ: 1394/07/30

شیوه‌‌های تبلیغی امام حسین ع

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1392 شماره 119 محرم
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397