تقلید اعلم، بر اساس تخصص در فقه در نگاه صاحب عروه فهرست
نویسنده:
علی اکبر
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1391 شماره 166-165
کلیدواژه:
تخصص در فقه
،
اجتهاد
،
تجزى در اجتهاد
،
اجتهاد مطلق
،
اعلم
،
تبعیض در تقلید و تقلید بر اساس تخصص
چکیده:
در این مقال، ابتدا، موضوع تخصص در فقه طرح مىشود و محور و مدار این بحث، دیدگاه حاج شیخ عبد الکریم حائرى، مؤسس حوزه علمیه قم، قرار مىگیرد. و این که چرا، به این مسأله، با همه نیازى که به آن بوده توجه نشده و مورد کالبد شکافى قرار نگرفته است، از بُعد سیاسى نگاهى اجمالى به آن افکنده مىشود. سپس دو مبناى: تجزى و اجتهاد مطلق، موردِ واکاوى قرار مىگیرد که تخصص بر اساس این دو مبنى، چه حکمى دارد و فقیهان در این باره چه مشى دارند که پس از بحث و بررسى، این نتیجه به دست مىآید: تخصص در فقه را فقیهان روا مىدانند و نظر متجزى متخصص را حجت براى دیگران. آن گاه، بحث محورى دیگرى که در ارتباط با تخصص در فقه مطرح است، تعریف اعلم است که بر اساس دیدگاهِ صاحب عروه، پى گرفته مىشود. و دلیل اصلى مراجعه به اعلم، که همانا سیره عقلا باشد، در کانون بررسى قرار مىگیرد و دیدگاه عالمان و فقیهان دراین مسأله بازگو مىشوند. بحث دیگرى که پس از بیان ادله مراجعه به اعلم، مجال طرح مىیابد، موضوع تبعیض در تقلید است و بیان دیدگاه صاحب عروه که قائل به تبعیض در تقلید است و نقل فتواى محشین عروة الوثقى. به روشنى بیان مىشود که بسیارى از فقیهانى که ذیل فتواى سیّد یزدى، فتواى خود را طرح کردهاند، نظر سیّد صاحب عروه را در تبعیض تقلید پذیرفتهاند. که این، در حلّ مشکل تقلید بر اساس تخصص در فقه، راه گشا شناسانده و معرفى مىشود و در این فرایند، هرکس، در هر رشتهاى، مىتواند به متخصص همان رشته فقهى، که اعلم نامیده مىشود، مراجعه کند.
در این مقال، ابتدا، موضوع تخصص در فقه طرح مىشود و محور و مدار این بحث، دیدگاه حاج شیخ عبد الکریم حائرى، مؤسس حوزه علمیه قم، قرار مىگیرد. و این که چرا، به این مسأله، با همه نیازى که به آن بوده توجه نشده و مورد کالبد شکافى قرار نگرفته است، از بُعد سیاسى نگاهى اجمالى به آن افکنده مىشود. سپس دو مبناى: تجزى و اجتهاد مطلق، موردِ واکاوى قرار مىگیرد که تخصص بر اساس این دو مبنى، چه حکمى دارد و فقیهان در این باره چه مشى دارند که پس از بحث و بررسى، این نتیجه به دست مىآید: تخصص در فقه را فقیهان روا مىدانند و نظر متجزى متخصص را حجت براى دیگران. آن گاه، بحث محورى دیگرى که در ارتباط با تخصص در فقه مطرح است، تعریف اعلم است که بر اساس دیدگاهِ صاحب عروه، پى گرفته مىشود. و دلیل اصلى مراجعه به اعلم، که همانا سیره عقلا باشد، در کانون بررسى قرار مىگیرد و دیدگاه عالمان و فقیهان دراین مسأله بازگو مىشوند. بحث دیگرى که پس از بیان ادله مراجعه به اعلم، مجال طرح مىیابد، موضوع تبعیض در تقلید است و بیان دیدگاه صاحب عروه که قائل به تبعیض در تقلید است و نقل فتواى محشین عروة الوثقى. به روشنى بیان مىشود که بسیارى از فقیهانى که ذیل فتواى سیّد یزدى، فتواى خود را طرح کردهاند، نظر سیّد صاحب عروه را در تبعیض تقلید پذیرفتهاند. که این، در حلّ مشکل تقلید بر اساس تخصص در فقه، راه گشا شناسانده و معرفى مىشود و در این فرایند، هرکس، در هر رشتهاى، مىتواند به متخصص همان رشته فقهى، که اعلم نامیده مىشود، مراجعه کند.
تقلید اعلم، بر اساس تخصص در فقه در نگاه صاحب عروه فهرست
3/20/2012 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
قاعده «نفى سبیل» در آراى فقهى و مواضع سیاسى صاحب عروه
نویسنده:
جعفر زنگنه شهرکی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1391 شماره 73
تراز اجتهاد در پرتو عروه
نویسنده:
علی اکبر زمانی نژاد
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1391 پاييز 1391 شماره73
انتخابات از نگاه فقه
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1394