بررسی مقایسهای زمینههای گرایش به جسمانگاری معاد در اسلام و مسیحیت
نویسندگان:
محمدحسین مرادی نسب
،
محمد جعفری
،
![محمدحسین مرادی نسب](/Content/img/avatar_scholar.jpg)
![محمد جعفری](/Content/img/avatar_scholar.jpg)
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 102
چکیده:
برخی اندیشمندان مسلمان و مسیحی با نگاهی یگانهانگارانه به انسان، تصویری صرفاً جسمانی از معاد ارائه میدهند. تبیین های جسم انگارانه از معاد در فضای اسلامی و مسیحی این تصور را پدید میآورد که آیا اندیشمندان هر دو مذهب، مسیری یکسان را پیمودهاند. بررسی زمینههای یگانه انگاری و جسم انگاری معاد در فضای اسلامی و مسیحی، نقاط اشتراک و افتراق این اندیشمندان را نمایان میسازد. در این نوشتار با مطالعه آثار جسمانگاران اسلامی و مسیحی، انگیزه گرایش آنان مورد توجه قرار گرفت. نتیجه آنکه زمینههای شکلگیری اندیشهی جسمانگاری در فضای اسلامی و مسیحی، متفاوت از یکدیگر است. اندیشمندان اسلامی به علت وجود نصوص فراوان پیرامون معادجسمانی، معادجسمانی را مسلم دانسته و از این رو برای اثبات آن، حقیقت انسان را به جسم و جسمانی فروکاستند؛ اما در فضای مسیحی، به سبب رشد علوم تجربی و نگاه فیزیکالیستی به پدیدههای عالم، دوگانهانگاری انسان مورد خدشه قرار گرفت؛ از این رو اندیشمندان برای اثبات معاد به تبیینهای جسمانگارانه از معاد روی آوردند. در فضای اسلامی رشد علوم عقلی سبب تثبیت دوگانهانگاری و نفی تبیینهای جسمانگارانه شد؛ اما در فضای مسیحی رشد مکاتب عقلی و فلسفی عامل نفی دوگانهانگاری و گرایش به تبیینهای مادیانگارانه از انسان و به تبع آن معاد گشت.
برخی اندیشمندان مسلمان و مسیحی با نگاهی یگانهانگارانه به انسان، تصویری صرفاً جسمانی از معاد ارائه میدهند. تبیین های جسم انگارانه از معاد در فضای اسلامی و مسیحی این تصور را پدید میآورد که آیا اندیشمندان هر دو مذهب، مسیری یکسان را پیمودهاند. بررسی زمینههای یگانه انگاری و جسم انگاری معاد در فضای اسلامی و مسیحی، نقاط اشتراک و افتراق این اندیشمندان را نمایان میسازد. در این نوشتار با مطالعه آثار جسمانگاران اسلامی و مسیحی، انگیزه گرایش آنان مورد توجه قرار گرفت. نتیجه آنکه زمینههای شکلگیری اندیشهی جسمانگاری در فضای اسلامی و مسیحی، متفاوت از یکدیگر است. اندیشمندان اسلامی به علت وجود نصوص فراوان پیرامون معادجسمانی، معادجسمانی را مسلم دانسته و از این رو برای اثبات آن، حقیقت انسان را به جسم و جسمانی فروکاستند؛ اما در فضای مسیحی، به سبب رشد علوم تجربی و نگاه فیزیکالیستی به پدیدههای عالم، دوگانهانگاری انسان مورد خدشه قرار گرفت؛ از این رو اندیشمندان برای اثبات معاد به تبیینهای جسمانگارانه از معاد روی آوردند. در فضای اسلامی رشد علوم عقلی سبب تثبیت دوگانهانگاری و نفی تبیینهای جسمانگارانه شد؛ اما در فضای مسیحی رشد مکاتب عقلی و فلسفی عامل نفی دوگانهانگاری و گرایش به تبیینهای مادیانگارانه از انسان و به تبع آن معاد گشت.
بررسی مقایسهای زمینههای گرایش به جسمانگاری معاد در اسلام و مسیحیت
3/21/2021 12:00:00 AM
مبانی خداشناسی قرب به خدا در اسلام و مسیحیت
نویسنده:
اسماعیل علیخانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 96 - مسلسل 34
درآمدی بر نظام شخصیت زن در اسلام (بررسی مقایسهای دیدگاه اسلام و غرب)
نویسندگان:
محمدرضا زیبایینژاد
،
محمدتقی سبحانی
،
کتاب: نصایح - 1388
درآمدی بر نظام شخصیت زن در اسلام (بررسی مقایسهای دیدگاه اسلام و غرب)
نویسندگان:
محمدرضا زیبایینژاد
،
محمدتقی سبحانی
،
کتاب: مرکز نشر هاجر - 1389
درآمدی بر نظام شخصیت زن در اسلام (بررسی مقایسهای دیدگاه اسلام و غرب)
نویسندگان:
محمدرضا زیبایینژاد
،
محمدتقی سبحانی
،
کتاب: مرکز نشر هاجر - 1389
درآمدی بر نظام شخصیت زن در اسلام (بررسی مقایسهای دیدگاه اسلام و غرب)
نویسندگان:
محمدرضا زیبایینژاد
،
محمدتقی سبحانی
،
کتاب: مرکز نشر هاجر - 1391
درآمدی بر نظام شخصیت زن در اسلام (بررسی مقایسهای دیدگاه اسلام و غرب)
نویسندگان:
محمدرضا زیبایینژاد
،
محمدتقی سبحانی
،
کتاب: مرکز نشر هاجر - 1391
درآمدی بر نظام شخصیت زن در اسلام (بررسی مقایسهای دیدگاه اسلام و غرب)
نویسندگان:
محمدرضا زیبایینژاد
،
محمدتقی سبحانی
،
کتاب: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان - 1388
درآمدی بر نظام شخصیت زن در اسلام (بررسی مقایسهای دیدگاه اسلام و غرب)
نویسندگان:
محمدرضا زیبایینژاد
،
محمدتقی سبحانی
،
کتاب: مرکز نشر هاجر - 1387