کیفیت حیات برزخی و ارتباط آن با دنیا از دیدگاه فلاسفه و متکلمین
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1392 شماره 14 و 15- تابستان و پاییز 92
چکیده:
چکیده: پرونده انسان با مرگ به طور کلی بسته نمیشود و چنین نیست که بین دنیا و آخرت، جدایی کامل، حکمفرما باشد. لذا آثاری که انسان بعد از خود بر جای گذاشته و تأثیر اعمال دیگران در سرنوشت برزخیان از جمله دعای مسلمین و طلب استغفار تأثیری در تغییر وضعیت ارواح، خواهد داشت. طبق دیدگاه فلاسفه، عالم برزخ، عالمی مثالی است که زمان و مکان ندارد ولی دارای صور است و لذا روح بعد از مفارقت از این بدن خاکی دیگر از هرگونه مادهای مجرد است و بدن برزخی او فقط صورت و شکل دارد نه جرم و ماده. و بنابر دیدگاه صدرا، بدن برزخی، برآمده از قوهی خیال است. در مورد اختلاف احوال مردم در عالم برزخ، متکلمین قائل به وجود ارواح مومنین و کفار و مستضعفین بوده و معتقدند که ارواح مومنان در وادیالسلام و ارواح کفار در وادی برهوت به سر میبرند و مستضعفین نه در زمره مومنان و نه در زمزه کفارند. در رابطه با مکان قبر و برزخ نیز بین متکلمین اختلاف نظر وجود دارد. برخی امکان قبر را همین قبر خاکی میدانند ولی عدهای معتقدند که منظور از مکان قبر همان عالم برزخ است که فشار قبر بر همین بدن اصلی است و گروهی آنرا با زبان اعمال و رفتار خود انسان میدانند و برخی معتقدند فشار قبر، وارد بر روح در قالب جسم مثالی است. متکلمین با استفاده از روایات به تایید ارتباط بین ارواح با عالم برزخ میپردازند و بیان میکنند که ملاقات اموات با خانواده و خویشان خود و تأثیر افعال ما بر سرنوشت برزخیان و همچنین استفاده اموات از آثار ماندگار خود در دنیا از جمله امور قطعی است که دلایل روایی آن را تأیید میکنند. فلاسفه نیز به بیان ارتباط بین عوالم و وجود رابطهی علی و معلولی بین عوالم پرداختهاند.
چکیده: پرونده انسان با مرگ به طور کلی بسته نمیشود و چنین نیست که بین دنیا و آخرت، جدایی کامل، حکمفرما باشد. لذا آثاری که انسان بعد از خود بر جای گذاشته و تأثیر اعمال دیگران در سرنوشت برزخیان از جمله دعای مسلمین و طلب استغفار تأثیری در تغییر وضعیت ارواح، خواهد داشت. طبق دیدگاه فلاسفه، عالم برزخ، عالمی مثالی است که زمان و مکان ندارد ولی دارای صور است و لذا روح بعد از مفارقت از این بدن خاکی دیگر از هرگونه مادهای مجرد است و بدن برزخی او فقط صورت و شکل دارد نه جرم و ماده. و بنابر دیدگاه صدرا، بدن برزخی، برآمده از قوهی خیال است. در مورد اختلاف احوال مردم در عالم برزخ، متکلمین قائل به وجود ارواح مومنین و کفار و مستضعفین بوده و معتقدند که ارواح مومنان در وادیالسلام و ارواح کفار در وادی برهوت به سر میبرند و مستضعفین نه در زمره مومنان و نه در زمزه کفارند. در رابطه با مکان قبر و برزخ نیز بین متکلمین اختلاف نظر وجود دارد. برخی امکان قبر را همین قبر خاکی میدانند ولی عدهای معتقدند که منظور از مکان قبر همان عالم برزخ است که فشار قبر بر همین بدن اصلی است و گروهی آنرا با زبان اعمال و رفتار خود انسان میدانند و برخی معتقدند فشار قبر، وارد بر روح در قالب جسم مثالی است. متکلمین با استفاده از روایات به تایید ارتباط بین ارواح با عالم برزخ میپردازند و بیان میکنند که ملاقات اموات با خانواده و خویشان خود و تأثیر افعال ما بر سرنوشت برزخیان و همچنین استفاده اموات از آثار ماندگار خود در دنیا از جمله امور قطعی است که دلایل روایی آن را تأیید میکنند. فلاسفه نیز به بیان ارتباط بین عوالم و وجود رابطهی علی و معلولی بین عوالم پرداختهاند.
کیفیت حیات برزخی و ارتباط آن با دنیا از دیدگاه فلاسفه و متکلمین
3/21/2013 12:00:00 AM
کیفیت حیات برزخی و ارتباط آن با دنیا از دیدگاه فلاسفه و متکلمین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
فلسفه فقه سیاسى از دیدگاه فلاسفه اسلامى
نویسنده:
علیرضا صدرا
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 سال چهارم - شماره سیزدهم - بهار 80
اثبات ارتباط برزخیان با اهل دنیا با رویکرد کلام نقلی
نویسنده:
اکبر اسدعلیزاده
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 تابستان 95 - مسلسل 28
عقل و سیاست از دیدگاه فلاسفه مسلمان (دوره میانه)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
معیار تقسیم مفاهیم کلی از دیدگاه فلاسفه مشاء
نویسنده:
غلامرضا ابراهیمی مقدم
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 بهار 89 - مسلسل 3
چیستی حیات طیبه و ابعاد و پیامدهای اجتماعی آن از دیدگاه اندیشمندان مسلمان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
امکان یا امتناع معاد جسمانی و ارتباط آن با ساختار زبان دین از دیدگاه ابن سینا
نویسندگان:
میثم شادپور
،
یارعلی کرد فیروزجائی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 85
ارتباط عرفان و سیاست از دیدگاه امام خمینی
نویسنده:
سعیده باقری فرد
، استاد راهنما:
داود فیرحی
، استاد مشاور 1:
نجف لک زایی
، استاد مشاور 2:
فاطمه طباطبایی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1383 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]