نقش تجربة دینی در توجیه باورهای دینی از نگاه ویلیام آلستون

نویسنده: ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 شماره 48-47
چکیده:
ویلیام پی. آلستون ( -1921) برای تجربة دینی ساختاری مشابه با ساختار تجربة حسی قایل است و آن را آگاهی مستقیم به خدا می‌داند. هدف اصلی او دفاع از این دیدگاه است که آگاهی مستقیم به خدا، می‌تواند اعتقاد به برخی اوصاف و افعال درک‌شدنی خداوند را موجه نماید. آلستون در تبیین نظریة خود درباره تجربة دینی بیشتر بر دو چیز تکیه می‌کند: نخست، تجربة حسی و دوم، گزارش‌های فراوانی که از صاحبان تجربة دینی نقل شده است. در این نوشتار تنها به سه ایراد از ایرادهای اصلی و مهم دیدگاه آلستون که به برخی از آنها نیز کمتر پرداخته شده است، می‌پردازیم: 1) ناسازگاری تجربه‌های عرفانی در سنت‌های دینی مختلف و فرهنگ‌های گوناگون؛ 2) ناهمخوانی نظریة آلستون در باب تجربة دینی با دیدگاه انحصارگرایی او در مورد مسیحی؛ 3) تکیه آلستون بر کتاب مقدس. هرچندآلستون به بسیاری از نقدها پاسخ داده است، اما پاسخ‌های او در برخی موارد کافی و قانع‌کننده به نظر نمی‌رسند.

بررسی تطبیقی دیدگاه ویلیام آلستون و صدرالمتالهین درباب توجیه باور دینی

مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » سال 1396 پاييز و زمستان 1396 شماره9

دین، تجربه دینی و تجربه عرفانی از نگاه سیدحیدر آملی و ویلیام جیمز

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 تابستان 95 - مسلسل 28

چیستی باور از منظر ویلیام آلستون

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1401 شماره 50- تابستان 1401

نقش زیارت در تقویت باورهای دینی

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1397 شماره 158محرم

نقش مساجد در تعمیق باورهای دینی

نویسنده: حامد قرائتی ،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1398 شماره 1

نقش خانواده در تعمیق باورهای دینی فرزندان

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1396 شماره 151 رمضان

نقش جناح‌گرایی روحانیت در تضعیف باورهای دینی

مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1398 شماره 1

اعتبار معرفتی اعتقادات دینی بر اساس رویکرد جدید آلستون به مسئله توجیه

دانشجو: محمد علی مبینی ، استاد مشاور: مایکل سدوث ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1388 - [پایان نامه دکترا]

نقش جناح گرایی روحانیت در تضعیف باورهای دینی

مقاله نشریه: نشریه افق تبلیغ » سال 1398 زمستان 1398 شماره 1
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397