مُدِل سکولار شدن غرب
نویسنده:
محمدمسعود سعیدی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 شماره 48-47
کلیدواژه:
سکولاریزاسیون
،
تکثّر اجتماعی و فرهنگی
،
برابریخواهی
،
نسبیتگرایی
،
بخشبخششدن
،
خصوصیشدن
،
دفاع فرهنگی و گذار فرهنگی
چکیده:
استیو بروس فرآیند سکولاریزاسیون را در ضمن یک مدل تبیین میکند؛ صنعتیشدن، زنجیرهای از تحولات اجتماعی را بههمراه خود آورد که در کنار هم، جذابیت و باورپذیری دین را نسبت به وضعیت آن در جوامع ما قبل مدرن، کاهش داد. اگر در گزارش بروس از این تحولات تازگی و ابتکاری وجود داشته باشد، تأکیدی است که درمورد تکثر و تنوع دارد. تعامل میان فرهنگ دینی چند پاره با تمایز و تفکیک ساختاری و اجتماعی، سبب بوجود آمدنِ تنوع و تکثر فرهنگی در جامعه شد. این تکثر فرهنگی، هویت دینی (و به همراه آن همة ایدههای دینی مگر ملایمترین آنها) را از عرصه عمومی بیرون راند و به حوزة خصوصی محدود نمود. افزون بر این، بروس، ضمن تأکید بر تأثیرِ تنوع فرهنگی- اجتماعی در شیوه دینداری مردم از وجود روندهای معکوس(دفاع فرهنگی و گذار فرهنگی) نیز غفلت نکرده است. از نظر بروس تأثیر سکولارکننده تکثر به میزان بسیار زیادی به وجود یک فرهنگ برابریخواه و حاکمیت یک حکومت دموکراتیک بستگی دارد. در غیاب این زمینهها، تنوع و تکثر میتواند به کشمکشهای نژادی و قومی دامن بزند و الزام به یک هویت دینی گروهی را عمیقتر گرداند. نویسنده با استناد به شواهد تاریخی در اثبات مدعیات خود، همچنین برخی انتقادات به مدل سکولاریزاسیون را نسبتهای نادرستی میداند که از کژفهمی مدل سرچشمه گرفتهاند. در عین حال رویکرد نویسنده کتاب به سکولاریزاسیون، رویکرد تقاضا برای دین است که در مقابل رویکرد عرضه کالای دینی قرار میگیرد. این دو رویکرد به دو نتیجة کاملاً متناقض دربارة سکولاریزاسیون فردی میرسند و قضاوت کردن میان آن دو، به زمینة اجتماعی تنوّع و تکثر بستگی دارد.
استیو بروس فرآیند سکولاریزاسیون را در ضمن یک مدل تبیین میکند؛ صنعتیشدن، زنجیرهای از تحولات اجتماعی را بههمراه خود آورد که در کنار هم، جذابیت و باورپذیری دین را نسبت به وضعیت آن در جوامع ما قبل مدرن، کاهش داد. اگر در گزارش بروس از این تحولات تازگی و ابتکاری وجود داشته باشد، تأکیدی است که درمورد تکثر و تنوع دارد. تعامل میان فرهنگ دینی چند پاره با تمایز و تفکیک ساختاری و اجتماعی، سبب بوجود آمدنِ تنوع و تکثر فرهنگی در جامعه شد. این تکثر فرهنگی، هویت دینی (و به همراه آن همة ایدههای دینی مگر ملایمترین آنها) را از عرصه عمومی بیرون راند و به حوزة خصوصی محدود نمود. افزون بر این، بروس، ضمن تأکید بر تأثیرِ تنوع فرهنگی- اجتماعی در شیوه دینداری مردم از وجود روندهای معکوس(دفاع فرهنگی و گذار فرهنگی) نیز غفلت نکرده است. از نظر بروس تأثیر سکولارکننده تکثر به میزان بسیار زیادی به وجود یک فرهنگ برابریخواه و حاکمیت یک حکومت دموکراتیک بستگی دارد. در غیاب این زمینهها، تنوع و تکثر میتواند به کشمکشهای نژادی و قومی دامن بزند و الزام به یک هویت دینی گروهی را عمیقتر گرداند. نویسنده با استناد به شواهد تاریخی در اثبات مدعیات خود، همچنین برخی انتقادات به مدل سکولاریزاسیون را نسبتهای نادرستی میداند که از کژفهمی مدل سرچشمه گرفتهاند. در عین حال رویکرد نویسنده کتاب به سکولاریزاسیون، رویکرد تقاضا برای دین است که در مقابل رویکرد عرضه کالای دینی قرار میگیرد. این دو رویکرد به دو نتیجة کاملاً متناقض دربارة سکولاریزاسیون فردی میرسند و قضاوت کردن میان آن دو، به زمینة اجتماعی تنوّع و تکثر بستگی دارد.
مُدِل سکولار شدن غرب
3/21/2007 12:00:00 AM
مدل سکولار شدن غرب ، معرفی و نقد کتاب God is Dead : Secularization in the West
نویسنده:
محمدمسعود سعیدی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 (پياپي 48)، پاييز و زمستان 1386 شماره3-4
گرایشهای سکولار در اندیشه غرب
ارائه دهنده:
کریستیان کنزیان
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1384
تبیین نظری سکولار شدن در جامعه ایران معاصر
نویسنده:
محمدمسعود سعیدی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1396
عقلانیت دینى و سکولار
نویسنده:
امان الله فصیحى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1384 شماره سی و دوم - زمستان 84
اخلاق دینی و اخلاق سکولار
نویسندگان:
جعفر شانظری
،
شیرین عبداللهی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1391 شماره 27
تقابل حکومت اسلامى و حکومت سکولار
نویسنده:
عسکرى سلیمانى امیرى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1384 شماره سی و دوم - زمستان 84
حقوق بشر (بارویکرد اسلامی و سکولار)
ارائه دهنده:
عبدالعزیز ساشادينا
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1384