شیوههای تبلیغی امام حسین ع
نویسنده:
محمدکاظم کریمی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1392 شماره 119 محرم
چکیده:
«تبلیغ»، از ماده «بلغ» به معنای رساندن پیام، خبر یا مطلبی به دیگران است[1] و در اصطلاح، انتشار و انتقال اطلاعات، عقاید و دیدگاههایی میان انسانها به منظور ایجاد دگرگونی و تأثیر در روحیات، افکار و رفتارهای آنها است[2] و در قالب گفتار، رفتار، تصویر و مانند آن انجام میپذیرد. امروزه، تبلیغ، در زمره ارتباطات جمعی یا عمومی به شمار میرود که با هدف اطلاعاتی، اقناع یا متقاعدسازی[3] انجام میگیرد. ارتباط جمعی یا عمومی، نوعی از ارتباط است که بر اساس آن فرد با تعداد بسیاری از انسانهای دیگر با هدف تفهیم معانی، ارتباط برقرار میکند.[4] هدف از ارتباطات، به طور کلی، این است که مفهومی که از درون فردی برخاسته است، به میان دیگران راه یافته و به آنان انتقال یابد؛ به بیان فنیتر، به فراگرد انتقال مفاهیم و یا انتقال معانی[5] و نیز انتقال و یا تبادل پیامها،[6] ارتباطات گفته میشود[7] و «روشهای تبلیغی»، ابزارها و شیوههای انتقال پیام و انتقال معانی به دیگران هستند. این گفتار، در صدد است تا با بررسی و واکاوی زوایای مختلف دعوت و قیام امام حسین7، اصلیترین روشها و شیوههای تبلیغی آن حضرت را تبیین نماید.
* پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. [1]. معین، محمد، فرهنگ فارسی، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ نهمْ، 1375ش، ج 1، ص 1025. [2]. خندان، محسن، تبلیغ اسلامی و دانش ارتباطات اجتماعی، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، 1374ش، ص62. Persuasive. [3]. [4]. فرهنگی، علی اکبر، ارتباطات انسانی، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، چاپ دوم، ج 1، ص 15. [5]. exchange meaning. transmit messages. [6]. [7]. فرهنگی، علی اکبر، ارتباطات انسانی، پیشین، ج 1، ص 5.
«تبلیغ»، از ماده «بلغ» به معنای رساندن پیام، خبر یا مطلبی به دیگران است[1] و در اصطلاح، انتشار و انتقال اطلاعات، عقاید و دیدگاههایی میان انسانها به منظور ایجاد دگرگونی و تأثیر در روحیات، افکار و رفتارهای آنها است[2] و در قالب گفتار، رفتار، تصویر و مانند آن انجام میپذیرد. امروزه، تبلیغ، در زمره ارتباطات جمعی یا عمومی به شمار میرود که با هدف اطلاعاتی، اقناع یا متقاعدسازی[3] انجام میگیرد. ارتباط جمعی یا عمومی، نوعی از ارتباط است که بر اساس آن فرد با تعداد بسیاری از انسانهای دیگر با هدف تفهیم معانی، ارتباط برقرار میکند.[4] هدف از ارتباطات، به طور کلی، این است که مفهومی که از درون فردی برخاسته است، به میان دیگران راه یافته و به آنان انتقال یابد؛ به بیان فنیتر، به فراگرد انتقال مفاهیم و یا انتقال معانی[5] و نیز انتقال و یا تبادل پیامها،[6] ارتباطات گفته میشود[7] و «روشهای تبلیغی»، ابزارها و شیوههای انتقال پیام و انتقال معانی به دیگران هستند. این گفتار، در صدد است تا با بررسی و واکاوی زوایای مختلف دعوت و قیام امام حسین7، اصلیترین روشها و شیوههای تبلیغی آن حضرت را تبیین نماید.
* پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. [1]. معین، محمد، فرهنگ فارسی، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ نهمْ، 1375ش، ج 1، ص 1025. [2]. خندان، محسن، تبلیغ اسلامی و دانش ارتباطات اجتماعی، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، 1374ش، ص62. Persuasive. [3]. [4]. فرهنگی، علی اکبر، ارتباطات انسانی، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، چاپ دوم، ج 1، ص 15. [5]. exchange meaning. transmit messages. [6]. [7]. فرهنگی، علی اکبر، ارتباطات انسانی، پیشین، ج 1، ص 5.
شیوههای تبلیغی امام حسین ع
3/21/2013 12:00:00 AM
شیوههای تبلیغی امام علی ع
نویسنده:
جعفر فکری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1393 شماره 125 رمضان
ولادت امام حسین (ع)
نویسنده:
محمد غفوری
،
مقاله نشریه: تبیان » سال 1381 بهمن،اسفند،فروردين و ارديبهشت 82-1381 شماره56-57
شخصیتشناسی امام حسین ع
نویسنده:
محمدجواد فاضل لنکرانی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1394 شماره 135 محرم
صفات یاران امام حسین(ع)
نویسنده:
علی محمد خراسانی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1390 شماره 105 محرم
انگیزۀ قیام امام حسین ع
نویسنده:
ناصر رفیعی محمدی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1397 شماره 158محرم
امام حسین ع نفس مطمئنه
نویسنده:
عبدالکریم پاک نیا
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1399 شماره 2 محرم