روضه الشهدای کاشفی و قضاوت های برخی معاصران

نویسنده: ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1400 شماره 191
چکیده:
کاشفی از جمله نویسندگانی است که در آثار خود جانب انصاف را رعایت کرده و معمولا منابع و مآخذ علمی خود را معرفی می کند. او حتی آغاز و انجام منقولاتی را که از آثار دیگران برمی گزیند، نشان می دهد. این رویّه در زمانه ای که عالمان همعصر او کمتر بدان پایبند بوده اند ، امتیازی مهم تلقّی می شود. همچنین اعتقاد او به تقریب مذاهب، و اجتناب از موجِبات تفرقه که در روزگارش سبب سازِ انواع اتّهام ها بوده، همچنان موجب برخی ارزیابی های شتابزده شده است. قضاوت در بارۀ روضه الشهدای کاشفی، بر اساس آنچه از دیگران نقل می کند(با ذکر مآخذ)، نمی توان با تعبیر دروغ  و جعل ختم شود . کاملا آشکار است که او مدّعای خود را از کتاب نورالائمه نقل کرده است .پس دست کم مطلبِ مربوط به زعفر جنی، جعل او نیست! و او جاعل و سازندۀ این حکایت نبوده است. در این مقاله اظهار نظر برخی از پژوهشگران در باب اصالت یا ساختگی بودنِ مطالب و محتوای کتاب روضه الشهدا ، نقل شده است.        

قضاوت مقلد

مقاله نشریه: فقه » سال 1385 شماره 50

قضاوت نادرست

نویسنده: وهاب محمود پور ،
مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1389 شماره 250

روضه ها

نویسنده: علی عباس زاده ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1395 شماره 146 محرم

روضه الانوار عباسی

نویسنده: نجف لک زایی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 تابستان 1377  شماره1

ارزیابی اخبار قضاوت های امیرالمؤمنین علی علیه السلام

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1392

قضاوت چندان آسان نیست!

نویسنده: علی پایا ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 شماره 48-47

تشکل هاى مذهبى:مجالس روضه خوانى به روایت تاج واعظ

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1380 شماره 4 - زمستان - مسلسل 8

حکم و قضاوت بر اساس قرینه ها

نویسنده: محمد حسن ربانی ،
مقاله نشریه: فقه » سال 1381 شماره 34-33

اهمّیت قضاوت در سیره پیشوایان‏

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 278

در برزخ قضاوت نقد فیلم

نویسنده: نزهت بادی ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1385 شماره 174
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397