چیستی، چرایی و چگونگی تربیت اجتماعی بزرگسالان در خانواده(فرزندپروری)

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1392 شماره 34
چکیده:
تربیت اجتماعی بزرگسال» به عنوان یک مسئله هنجاری فرایندی است که از خلال آن بزرگسال نقش‌های جدید اجتماعی را «بازدرونی سازی» نموده و نقش‌ها و موقعیت‌های ناسازگار را در جهت تعالی و رسیدن به کمال مطلوب سازگار می‌سازد. ناقص بودن تربیت پیشین، کمال طلبی دائمی افراد، تاثیر گرایش‌های درونی بر رفتارها و کنش‌های اجتماعی و جدید بودن و ناسازگاری نقش‌های اجتماعی مسائلی اند که ضرورت و چرایی تربیت اجتماعی بزرگسال را توجیه می‌کنند. در منابع دینی روش‌های چند برای تربیت اجتماعی بزرگسال در محیط خانواده در نظر گرفته شده است که عبرت‌دهی (یادآوری تاریخ و جریان‌های گذشته و بیان نقاط ضعف و قوت آن)، انذار (ترساندن از بلایا، حساب و کتاب قیامت و مجازاتهای رسمی و غیر رسمی اجتماعی) و وصیت (فراخواندن اعضای خانواده به پایبندی به ارزشهای اجتماعی، آداب همزیستی و تعاون و همکاری) از جمله آنها است.

فقه پزشکی؛ چیستی، چرایی و چگونگی

نویسنده: محمد علی قاسمی ،
مقاله نشریه: فقه » سال 1400 شماره 105

چیستی اباحه‌گری و چرایی مدگرایی

نویسنده: ملیحه قشقایی ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1392 شماره 260

مدیریت دانش، چیستی و چرایی

مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1400 دوره 3، شماره 1 (بهار و تابستان 1400)

مدیریت دانش، چیستی و چرایی

مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1400 بهار و تابستان 1400

چیستی و چرایی نظام اخلاقی اسلام

نویسنده: احمد دیلمی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 26

چیستى و چگونگى حقوق طبیعى

نویسنده: غلامرضا جلالی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1384 شماره 127

چیستی و اهداف تربیت

نویسنده: سید حسین هاشمی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 59-60

تربیت اجتماعی فرزندان در بستر نهاد خانواده

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1401 شماره دهم ویژه خانواده

درآمدى بر چرایى و چگونگى تحول فقه

نویسنده: احمد مبلغی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1387 شماره 146
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397