نقدی بر گزینش متون صوفیه در کتب درسی ادبیات فارسی و تأثیر ضمنی آن در ایجاد باورهای فرقه‌ای

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 103
چکیده:
چکیده

کتاب‌های درسی تاثیر غیرقابل انکاری در ایجاد و تثبیت باورها و اندیشه‌های افراد جامعه در دوره دانش‌آموزی و نوجوانی دارند. هدف از این نوشتار بررسی و نقد تأثیر متون ادبی صوفیانه انتخاب شده در کتب درسی ادبیات فارسی، بر باورپذیری عقاید فرقه‌ای در ذهن دانش‌آموزان بوده و آن را به چالش کشیده است. این تحقیق با روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی با مراجعه به 6 جلد کتاب ادبیات فارسی دوره دبیرستان و منابع تاریخ تصوف و کتب صوفیه انجام یافته؛ در همایش ملّی تصوف، شاخصه‌ها و نقدها، ارائه و برگزیده شده است. در این پژوهش موارد متعددی از مطالبی که می‌تواند در ایجاد باورهای فرقه‌ای و عقاید ناهمسو با مذهب رسمی جمهوری اسلامی ایران (تشیع)، تاثیرگذار باشد؛ معرفی و مورد نقد قرار گرفته است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که درج برخی متون انتخاب شده از کتب نویسندگانی با اعتقادات اَشعری - صوفیانه، در کتاب‌های درسی، می‌تواند تأثیر منفی بر اعتقادات، اندیشه و عملکرد نوجوانان گذاشته؛ به ترویج روحیه انفعالی و جبرگرایی اَشعری در جامعه شیعی ایران کمک کند.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

متون درسى و نقش آن در تحوّل حوزه

مقاله نشریه: حوزه » سال 1390 شماره 160-159

ارزيابي نقادانه در فرآورده هاي متون درسي و جهت دهي كاربردي آن

نویسنده: محرم آقازاده ،
طرح پژوهشی: ماده 1 : پژوهش » از تاریخ: 1392/11/12 تا تاریخ: 1392/10/01

زمینه ‏های تأثیر قرآن بر زبان و ادب فارسی

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 2

تاثیر ایمان و ارکان آن بر تکامل نفس

مقاله نشریه: نامه ی جامعه » شماره112

الهیات تفویض و تأثیر آن بر اندیشة فقهی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1402 شماره 204

ارتباط کلامی و تأثیر آن بر استحکام خانواده

نویسنده: مریم اسماعیلی ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1395 شماره 147 محرم ویژه‌نامه خانواده

ارتباط کلامی و تأثیر آن بر استحکام خانواده

نویسنده: مریم اسماعیلی ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1393 شماره 125 رمضان
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397