نقدی بر گزینش متون صوفیه در کتب درسی ادبیات فارسی و تأثیر ضمنی آن در ایجاد باورهای فرقهای
نویسندگان:
محمد امین میکائیلی
،
سید محمد رضا حسینی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 103
چکیده:
چکیده
کتابهای درسی تاثیر غیرقابل انکاری در ایجاد و تثبیت باورها و اندیشههای افراد جامعه در دوره دانشآموزی و نوجوانی دارند. هدف از این نوشتار بررسی و نقد تأثیر متون ادبی صوفیانه انتخاب شده در کتب درسی ادبیات فارسی، بر باورپذیری عقاید فرقهای در ذهن دانشآموزان بوده و آن را به چالش کشیده است. این تحقیق با روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی با مراجعه به 6 جلد کتاب ادبیات فارسی دوره دبیرستان و منابع تاریخ تصوف و کتب صوفیه انجام یافته؛ در همایش ملّی تصوف، شاخصهها و نقدها، ارائه و برگزیده شده است. در این پژوهش موارد متعددی از مطالبی که میتواند در ایجاد باورهای فرقهای و عقاید ناهمسو با مذهب رسمی جمهوری اسلامی ایران (تشیع)، تاثیرگذار باشد؛ معرفی و مورد نقد قرار گرفته است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که درج برخی متون انتخاب شده از کتب نویسندگانی با اعتقادات اَشعری - صوفیانه، در کتابهای درسی، میتواند تأثیر منفی بر اعتقادات، اندیشه و عملکرد نوجوانان گذاشته؛ به ترویج روحیه انفعالی و جبرگرایی اَشعری در جامعه شیعی ایران کمک کند.
چکیده
کتابهای درسی تاثیر غیرقابل انکاری در ایجاد و تثبیت باورها و اندیشههای افراد جامعه در دوره دانشآموزی و نوجوانی دارند. هدف از این نوشتار بررسی و نقد تأثیر متون ادبی صوفیانه انتخاب شده در کتب درسی ادبیات فارسی، بر باورپذیری عقاید فرقهای در ذهن دانشآموزان بوده و آن را به چالش کشیده است. این تحقیق با روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی با مراجعه به 6 جلد کتاب ادبیات فارسی دوره دبیرستان و منابع تاریخ تصوف و کتب صوفیه انجام یافته؛ در همایش ملّی تصوف، شاخصهها و نقدها، ارائه و برگزیده شده است. در این پژوهش موارد متعددی از مطالبی که میتواند در ایجاد باورهای فرقهای و عقاید ناهمسو با مذهب رسمی جمهوری اسلامی ایران (تشیع)، تاثیرگذار باشد؛ معرفی و مورد نقد قرار گرفته است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که درج برخی متون انتخاب شده از کتب نویسندگانی با اعتقادات اَشعری - صوفیانه، در کتابهای درسی، میتواند تأثیر منفی بر اعتقادات، اندیشه و عملکرد نوجوانان گذاشته؛ به ترویج روحیه انفعالی و جبرگرایی اَشعری در جامعه شیعی ایران کمک کند.
نقدی بر گزینش متون صوفیه در کتب درسی ادبیات فارسی و تأثیر ضمنی آن در ایجاد باورهای فرقهای
3/21/2021 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
گذری بر ناهنجاریهای کتب درسی و مقابیسه دو تاریخ ادبیات چهارم انسانی
نویسنده:
اصغر ارشاد سرابی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1374 شماره 31
ارزيابي نقادانه در فرآورده هاي متون درسي و جهت دهي كاربردي آن
نویسنده:
محرم آقازاده
،
طرح پژوهشی: ماده 1 : پژوهش » از تاریخ: 1392/11/12 تا تاریخ: 1392/10/01
زمینه های تأثیر قرآن بر زبان و ادب فارسی
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 2
بررسی شاخصه اخلاق اسلامی و مؤلفههای آن در برنامه درسی مدارس متوسطه ایران (مطالعه موردی؛ کتب علوم اجتماعی)
نویسنده:
جواد آقا محمدی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1391 شماره 30
تاثیر ایمان و ارکان آن بر تکامل نفس
نویسندگان:
ابراهیم علی پور
،
فاطمه زارع بیدکی
،
مقاله نشریه: نامه ی جامعه » شماره112
الهیات تفویض و تأثیر آن بر اندیشة فقهی
نویسندگان:
حسین مدرسی طباطبائی
،
محمد جاودان
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1402 شماره 204
ارتباط کلامی و تأثیر آن بر استحکام خانواده
نویسنده:
مریم اسماعیلی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1395 شماره 147 محرم ویژهنامه خانواده
ارتباط کلامی و تأثیر آن بر استحکام خانواده
نویسنده:
مریم اسماعیلی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1393 شماره 125 رمضان