وحى و انکشاف الاهی

نویسنده: ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 شماره 48-47
چکیده:
واژه وحى در دو معناى اصلى به‌کار مى‌رود: الف) وحى گزاره‌اى، بدین معنا که خداوند مجموعة اطلاعاتى را از راه‌هاى غیرعادى در اختیار آدمیان مى‌گذارد. ب) وحى غیرگزاره‌اى، به این معنا که خداوند خود به قلمرو تاریخ بشر وارد مى‌شود و براى مثال، در قالب حضرت مسیح(ع) مجسّم مى‌شود. محور اصلى این نوشتار وحى گزاره‌اى است و پس از اشاره به معناى لغوى و اصطلاحى واژه وحى و برابر نهاد انگلیسى آن (revelation) به سه دیدگاه اصلى دربارة چیستى وحى پرداخته خواهد شد: 1. رابطه انسان‌وار فرشته با آدمى 2. کمال قوّه عاقله و متخیّله 3. تجربة دینى پیامبر. الاهى‌‌دانان براى اثبات نیازمندى به وحى به قاعدة لطف تمسک مى‌جویند و فیلسوفان آن‏را براى سامان‌دهى به زندگى دنیوى ضرورى مى‌شمارند. با این حال، در روایات اسلامى و سخنان برخى از اندیشمندان مسلمان و مسیحى مى‌توان استدلالى را یافت که براى اثبات نیازمندى به وحى بر تأمین سعادت اُخروى تکیه مى‌کند. براى شناخت و شناسایى پیامبران واقعى و تمیز و تفکیک آنها از مدعیان دروغین پیامبرى نیز مى‌توان از امورى چون معجزه و بشارت پیامبران پیشین، بهره برد.

نظریه امر الاهى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 شماره 46-45

اسم الاهى در عرفان اسلامى

نویسنده: سعید رحیمیان ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 شماره 46-45

وحدت شرایع الاهی در اصول و فروع

مقاله نشریه: پژوهش نامه مطالعات تطبیقی مذاهب فقهی » سال 1396 پاييز و زمستان 1396 شماره2

وحدت شرایع الاهی در اصول و فروع

مقاله نشریه: پژوهش نامه مطالعات تطبیقی مذاهب فقهی » سال 1400 دوره 1، شماره 2 (پاییز و زمستان 1400)

تلازم عقل و وحی

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1365 شماره 58

ارتباط عقل و وحی

نویسنده: خدیجه هاشمی ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1386 شماره 15

بانوی وحی

نویسنده: علی اصغر شیری ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1392 شماره 256

پدیده وحى

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1373 شماره 157

کیفیت وحی

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1373 شماره 159

پدیده وحى

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1373 شماره 156
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397