تبلیغات بازرگانی و قربانیان آن

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 38
چکیده:
یکی از موضوعات چالش برانگیز و بسیار ضروری در عصر حاضر که در حوزۀ اخلاق کاربردی مطرح می شود بحث از اصول و مسائل اخلاقی در رسانه های جمعی است. رسانه ها به عنوان قطبی تأثیرگذار در جامعه ابزاری قدرتمند برای تبلیغات به شمار می روند، به گونه ای که فرهنگ جامعه، رفتارهای مخاطبان و نیز تصمیم گیری های آنان را تحت تأثیر قرار می دهند. تبلیغات بازرگانی که سابقه ای دیرینه در جامعۀ بشری دارد، با ظهور انقلاب صنعتی و افزایش تولیدات مازاد بر مصرف، رونق گرفته است. بنابراین، در کشاکش رقابت شرکت های تولیدی، پیدایش شرکت های تبلیغاتی و بکارگیری علوم و ابزارهایی همچون آمار، روانشناسی، جامعه شناسی، هنر، گرافیک، و... غافل از تأثیرات سوء اخلاقی و فرهنگی که تبلیغات بازرگانی ممکن است به همراه داشته باشد، از روش های نادرست و غیراخلاقی برای افزایش فروش کالاها بهره گرفته می شود، که این اقدام برای کسانی که سواد رسان های ندارند، گران تمام شده و در برخی موارد زندگی آن ها را به خطر می اندازد. مقالۀ حاضر با روش توصیفی – تحلیلی پس از بیان کلیاتی در مورد تبلیغات بازرگانی، در صدد پاسخ گویی به پرسش های زیر برآمده است. 1)تبلیغات بازرگانی در راستای اهداف خود چه کسانی را قربانی می کنند؟ 2)در راستای کاهش آسیب های احتمالی وارده به مخاطبان در امر تبلیغ چه راهکارهایی وجود دارد؟ 3)از نظر تعالیم اسلامی تبلیغات درست کدام است؟

قربانیان کوچک

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1379 شماره 99

زنان قربانیان تحریم هستند

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1393 شماره 267

تبلیغات

مقاله نشریه: سنجاقک » سال 1395 آبان 95

تبلیغات

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1398 شماره 358

انقلاب و تبلیغات

مقاله نشریه: حوزه » سال 1366 شماره 19

تبلیغات (ص32و33)

مقاله نشریه: سنجاقک » سال 1395 آذر 95

زنان بیشترین قربانیان آسیب‌های اجتماعی هستند

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1393 شماره 273

تبلیغات (ص 28 و 29)

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1395 اردیبهشت 95

تبلیغات ( ص 32 و 33)

مقاله نشریه: سنجاقک » سال 1395 مهر 95

مشارکت بانوان بسیجی در غسل و تدفین قربانیان کرونا

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1399 شماره 340
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397