بررسی تاثیر کتابخانه های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر ارتقاء سواد اطلاعاتی کاربران
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1394 شماره 1
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیر کتابخانههای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر ارتقاء مهارتهای سواد اطلاعاتیکاربران با روش پیمایشی-توصیفی انجام شد. جامعه پژوهش را 440 نفر از کاربران کتابخانههای عمومی و تخصصی پژوهشگاه (دارای مدرک کاردانی به بالا) تشکیل میدادند که بر اساس روش تصادفی ساده 205 نفر از میان آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه طراحی شده بر اساس مولفههای موجود در منابع معتبر بود. از میان 205 پرسشنامه توزیع شده، 174 پرسشنامه توسط کاربران تکمیل گردید. یافتهها حاکی از آن است که کتابداران کتابخانههای پژوهشگاه تاثیر متوسطی در ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران دارند. در حالی که فناوریها و امکانات موجود در کتابخانههای پژوهشگاه نقش موثرتری را در ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران ایفا نمودهاند. امتیاز به دست آمده برای میزان تاثیر آموزشهای ارائه شده توسط کتابخانه به کاربران بیانگر وضعیت نامطلوب این عامل است. عامل بعدی یعنی کاستیهای موجود در کتابخانههای پژوهشگاه موانع زیادی برای ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران ایجاد نمودهاند. به طور کلی برآیند تاثیر عوامل مورد بررسی تاثیر نسبتاً مطلوب کتابخانههای پژوهشگاه بر ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران را نشان میدهند. در میان عوامل نیز کاستیها بیشترین تاثیر را نسبت به دیگر عوامل بر ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران داشتهاند. در پایان پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت عوامل موثر بر ارتقای سواد اطلاعاتی به کتابخانههای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ارائه شده است.
پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیر کتابخانههای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر ارتقاء مهارتهای سواد اطلاعاتیکاربران با روش پیمایشی-توصیفی انجام شد. جامعه پژوهش را 440 نفر از کاربران کتابخانههای عمومی و تخصصی پژوهشگاه (دارای مدرک کاردانی به بالا) تشکیل میدادند که بر اساس روش تصادفی ساده 205 نفر از میان آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه طراحی شده بر اساس مولفههای موجود در منابع معتبر بود. از میان 205 پرسشنامه توزیع شده، 174 پرسشنامه توسط کاربران تکمیل گردید. یافتهها حاکی از آن است که کتابداران کتابخانههای پژوهشگاه تاثیر متوسطی در ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران دارند. در حالی که فناوریها و امکانات موجود در کتابخانههای پژوهشگاه نقش موثرتری را در ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران ایفا نمودهاند. امتیاز به دست آمده برای میزان تاثیر آموزشهای ارائه شده توسط کتابخانه به کاربران بیانگر وضعیت نامطلوب این عامل است. عامل بعدی یعنی کاستیهای موجود در کتابخانههای پژوهشگاه موانع زیادی برای ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران ایجاد نمودهاند. به طور کلی برآیند تاثیر عوامل مورد بررسی تاثیر نسبتاً مطلوب کتابخانههای پژوهشگاه بر ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران را نشان میدهند. در میان عوامل نیز کاستیها بیشترین تاثیر را نسبت به دیگر عوامل بر ارتقای سواد اطلاعاتی کاربران داشتهاند. در پایان پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت عوامل موثر بر ارتقای سواد اطلاعاتی به کتابخانههای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ارائه شده است.
بررسی تاثیر کتابخانه های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر ارتقاء سواد اطلاعاتی کاربران
3/21/2015 12:00:00 AM
نظام تربیت محققان علوم اسلامی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نویسنده:
سید محمدرضی آصف آگاه
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1399 دوره 37، شماره 10 (بهار 1399)
مجموعه کرسی ها و نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نویسنده:
قاسم جعفر زاده
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1397
نقد روابط مفهومی پیشینی در اصطلاحنامه فلسفه اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نویسنده:
مهدی(کورش) نجیبی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1402 شماره 109
ترجمه آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(مقاله، سخنراني، بروشور، پوستر، نامه و ...)
نویسنده:
مينا صياحي
،
طرح پژوهشی: فارسي به عربي » از تاریخ: 1397/09/06 تا تاریخ: 1397/12/15
ترجمه آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(مقاله، سخنراني، بروشور، پوستر، نامه و ...)
نویسنده:
محمدتقي محمديان
،
طرح پژوهشی: فارسي به عربي » از تاریخ: 1397/09/06 تا تاریخ: 1397/12/15
ترجمه آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي (مقاله، سخنراني، بروشور، پوستر، نامه و ...)
نویسنده:
رجبعلي اسفنديار
،
طرح پژوهشی: فارسي به انگليسي » از تاریخ: 1397/10/08 تا تاریخ: 1397/12/15
ترجمه محتواي سايت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي به ده زبان زنده دنيا
نویسنده:
سيدعليرضا حسيني
،
طرح پژوهشی: فارسي به انگليسي » از تاریخ: 1397/08/29 تا تاریخ: 1397/12/28
ترجمه محتواي سايت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي به ده زبان زنده دنيا
نویسنده:
رجبعلي اسفنديار
،
طرح پژوهشی: فارسي به انگليسي » از تاریخ: 1397/08/29 تا تاریخ: 1397/12/28