معناشناسی «خوب» از نظر ناول اسمیت

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 شماره 82
چکیده:
یکی از موضوعات مهم فرا اخلاقی معناشناسی واژه «خوب» است. در این زمینه آرای مختلف شناختاری و غیرشناختاری وجود دارد. ناول اسمیت با تقسیم الفاظ بر اساس کارکردشان به سه گروه احساسی (A)، الزامی (G) و توصیفی (D) واژه خوب را نیز به‌عنوان یک واژه احساسی دارای کارکرد تحریک و ایجاد علاقه و هم به‌عنوان واژۀ الزامی به‌معنای شایسته انتخاب یا انجام‌دادن می‌داند. وی معتقد است معنای خوب چیزی جز کاربردهای مختلفی که این واژه دارد نیست و برای فهم معنای آن باید به زمینه‌ها و بستر کاربرد آن توجه کرد. او با تقسیم کاربردهای واژه «خوب» به دو بخش اصلی و فرعی، کاربرد «خوب» در زمینه انتخاب و توصیه را دو کاربرد اصلی و کاربردش برای ستایش و تحسین، ترغیب، ارزیابی، کارامدی، مهارت و توصیف را شش کاربرد فرعی این واژه می‌داند. ناول اسمیت معتقد است واژه «خوب» در کاربرد واحد می‌تواند دو یا چند کارکرد همزمان داشته باشد؛ برای مثال، جمله «عدالت خوب است» بنابر زمینه کاربردش می‌تواند برای بیان انتخاب عمل عدالت توسط فرد یا توصیه آن به دیگری یا بیان ستایش و تحسین این عمل یا ترغیب وتشویق دیگران برای انجام‌دادن آن و ... به‌کار رود. بنابراین، به اعتقاد وی اشکال نظریه‌های اخلاقی پیشین در فروکاستن معنا و کاربرد واژه «خوب» در یک چیز است.

از عکس خوب تا حال خوب

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1398 شهریور و مهر (327و328)

معناشناسی نوین از واژه شیطان

نویسنده: انسیه عسگری ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 شماره 64

قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: قصه‌های برگزیده از مرزبان‌نامه

نويسنده: مهدی آذریزدی ، ويراستار: محمد میرکیانی ، تصويرگر: محمد بهرامی ،
کتاب: موسسه انتشارات‌ امیرکبیر، کتابهای‌ شکوفه - 1399

عشق از هر نظر

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1389 شماره 220

خوب است... - هیکل خوب

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1397 تیر (340)

من خوب، شما خوب؟

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1392 شماره 255

معناشناسی لغو از منظر قرآن کریم

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1397 شماره 11

قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب

مقاله نشریه: پوپک » سال 1402 آبان مسلسل352-1402

نظریات محتوا؛معناشناسی غائی و معناشناسی عصبی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1388 شماره 54
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397