بررسی حقوق معنویِ میّت با تأکید بر حکم حدّ قذفِ میّت در فقه امامیه

مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1399 شماره 4
چکیده:
اعتقاد به شخصی‌بودنِ حقوق وابسته به شخصیت، حق تمتع را خاص خود شخص و انتقال این حق را ناممکن می‌داند. این در حالی است ‌که اهمیت پاسداشت حرمت میّت در دانش فقه چنان است که در بسیاری از این حقوق مانند حق مقذوف، چه در حال حیات انسان و چه پس از مرگ، این حقّ معنوی با توجه به رابطه آن با شخصیت آدمی، قابلیت انتقال را داراست و به ارث می‌رسد. این تحقیق به تبیین و بررسی حقوق معنوی انسان پس از فوت با تأکید بر حقّ قذف میّت می‌پردازد. حکم مجازات قذف میّت مسلمان از ادلّه اربعه و نیز از طریق عموم ادلّه لزوم پاسداشت حرمت انسان، قابل‌اثبات است و در صورت تحقّق شرایط، حدّ آن یعنی هشتاد تازیانه اجرا می‌شود. براساس منابع فقه امامیه نه‌تنها مرگ، سبب زوال حقوق معنوی انسان نیست بلکه در مواردی همانند انسان زنده و گاهی شدیدتر است. همچنین دیدگاه فقهایی که معتقدند اهلیت انسان با مرگ به‌طورکامل از بین نمی‌رود و مرده می‌تواند طرف برخی از حقوق قرار گیرد نیز ثابت می‌شود.

بررسی خیار مجلس با تاکید بر معاملات از راه دور از دیدگاه فقه امامیه و حقوق ایران

استاد راهنما: مهدی حسن زاده ، استاد مشاور: محمد صالحی مازندرانی ، دانشجو: محمد علی براری دهکی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - 1389 - [کارشناسی ارشد]

حکم اجتماع سبب و مباشر در فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران

نویسنده: محمد عالم زاده ،
مقاله نشریه: پژوهش های فقه و حقوق اسلامی » سال 1387   (پياپي 12)، تابستان 1387  شماره3

بررسی نهاد تحول عقد در فقه امامیه و حقوق ایران

مقاله نشریه: حقوق اسلامی » سال 1397 پاييز 1397 شماره58

شرط عدم مسئولیت در فقه امامیه و حقوق افغانستان

مقاله نشریه: پژوهش نامه فقهی » سال 1390 تابستان 1390  شماره4

بررسی حقوق جانداران در اسلام و زرتشت؛ با تاکید بر جهان بینی ها

مقاله نشریه: معرفت ادیان » سال 1395 (پياپي 29)، زمستان 1395 شماره1
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397